temp.
20°

Jagersvereniging spreker bij Europees Parlement

Op woensdag 6 september 2017 was de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging te gast bij een bijeenkomst van de Werkgroep ‘Biodiversiteit, jacht en platteland’ van het Europees Parlement. Deze werd georganiseerd voor leden van deze werkgroep en vertegenwoordigers van de diverse jagersverenigingen in Europa. Het thema van de bijeenkomst was: ‘New hunters – Securing a future for Europe’s biodiversity’.
Namens de Jagersvereniging mocht Janneke Eigeman, teamleider communicatie, een presentatie geven over het Mentorschapsprogramma van de Jagersvereniging als mogelijkheid om biodiversiteit en behoud van het Nederlands landschap in de toekomst via de nieuwe generatie jagers veilig te stellen. De bijeenkomst maakte onderdeel uit van het jubileumprogramma van FACE, die dit jaar 40 jaar bestaat.

Met het Mentorschapsprogramma streeft de Jagersvereniging naar een goede entree van jagers in de jagerswereld. Leren en kunnen leren is niet alleen voor nieuwe jagers belangrijk maar ook erg leerzaam voor de ervaren jager. Zij kunnen via de nieuwe lichting profiteren van de nieuwe inzichten, kennis en vaardigheden.

Om goed aan te sluiten bij de wensen en verwachtingen van de doelgroep nieuwe jagers baseert de Jagersvereniging zich onder meer op de ontwikkelingen van de mensen die de jachtopleiding volgen. Daarnaast heeft de Jagersvereniging onderzoek laten doen naar de beweegredenen en wensen van een aantal lichtingen nieuwe jagers.

Het Mentorschapsprogramma is opgebouwd volgens drie pijlers:

• De Commissie Junior Jagers is eigenaar van het programma;
  • Het programma wordt lokaal ingebed, via de 300 Wildbeheereenheden;
  • Het biedt ondersteuning aan zowel mentor als leerling.

De Jagersvereniging is er trots op dat – in een tijd waar organisaties een uitdaging hebben met het aantrekken van actieve, jonge vrijwilligers – de Nederlandse jachtopleiding al 12 jaar nieuwe cursisten inschrijft waarvan ongeveer de helft jonger is dan 36 jaar. Tevens is de jachtopleiding de laatste paar jaar nagenoeg volgeboekt.

De presentatie vindt u hieronder.