temp.
Foto: Rob Voss

Jagersvereniging sluit zich aan bij succesvol Keurmerk Veilig Ondernemen Buitengebied

Jagers en wildbeheereenheden leveren belangrijke bijdrage in vergroten veiligheid

Amersfoort – Op woensdag 17 mei 2017 ontvingen burgemeester van gemeente Bronckhorst Marianne Besselink, voorzitter LTO-Noord Jakob Bartelds en directeur CCV Patrick van den Brink uit handen van directeur Laurens Hoedemaker van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging een verrekijker. Deze verrekijker symboliseert de rol van de gratis ogen en oren die jagers en wildbeheereenheden in het buitengebied vervullen. Met ingang van vandaag sluit ook de Jagersvereniging zich aan bij het Keurmerk Veilig Ondernemen Buitengebied, onderdeel van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), waarbij overheid, gebruikers en inwoners van het buitengebied samenwerken om criminaliteit te signaleren en waar mogelijk in te dammen.

Burgemeester van gemeente Bronckhorst Marianne Besselink, voorzitter LTO-Noord Jakob Bartelds en directeur CCV Patrick van den Brink ontvingen uit handen van directeur Laurens Hoedemaker van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging een verrekijker. Deze verrekijker symboliseert de rol van de gratis ogen en oren die jagers en wildbeheereenheden in het buitengebied vervullen. (vlnr. Laurens Hoedmaker, Patrick van den Brink, Marianne Besselink en Jakob Bartelds)

Vanwege een sterke toename in het aantal criminele activiteiten in het buitengebied de laatste jaren is het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) in  2016 gestart met een Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) voor buitengebieden. Omdat jagers bijzonder veel uren buiten doorbrengen, functioneren zij in veel gevallen als de gratis ogen en oren. Zo vervullen jagers een rol in het voorkomen van afvaldumpingen, rapporteren zij de eerste tekenen van misdrijven, werken zij op diverse plaatsen samen met politie om stroperij te melden en zijn zij vaak belangrijke informanten van toezichthouders in het buitengebied.

Eerste ster van het Keurmerk Veilig Ondernemen Buitengebied

Vandaag ontving het buitengebied van Hengelo/Vorden in de Gelderse gemeente Bronckhorst als eerste gemeente in Nederland de ster van het Keurmerk Veilig Ondernemen Buitengebied. Het afgelopen jaar hebben de gemeente Bronckhorst, politie, brandweer, het Openbaar Ministerie, Land- en Tuinbouw Organisatie (LTO), Cumela, Agrio en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) intensief samengewerkt. Dit heeft onder meer geleid  tot een verbeterde informatie-uitwisseling via WhatsApp groepen en kortere lijnen, waardoor er sneller gehandeld kan worden bij verdachte situaties.

Standpunt Jagersvereniging: huidig niveau toezicht onder acceptabel minimum

Jagers brengen op vrijwillige basis zoveel tijd buiten door dat hun inzet gelijk staat aan 13.000 fulltime banen op jaarbasis. De 300 lokale jagersverenigingen (WBE’s) hebben gemiddeld 125 uur per jaar een Buitengewoon Opsporings Ambtenaar (BOA) in dienst. De Jagersvereniging vindt dat het huidige niveau van toezicht onder een acceptabel minimum is gekomen. Omdat veiligheid in het buitengebied een maatschappelijk belang is, verlangt zij van de overheid ondersteuning en facilitering in de vorm van opleiding, werkbare wet- en regelgeving en financiering.

Deze lokale samenwerking onder de vlag van het Keurmerk Veilig Ondernemen is een goede eerste stap in de richting van een veiliger buitengebied.

Eerste keurmerk voor een veiliger buitengebied uitgereikt

www.hetCCV.nl