temp.
14°
Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Jagersvereniging in debat met GroenLinks over Nationale Wildlijst

Op zaterdag 7 oktober 2017 ging directeur Laurens Hoedemaker op radio 1 bij WNL in debat met GroenLinks-fractievoorzitter van Gelderland, Joa Maouche. Ze spraken over de benuttingsjacht en de werking van de Nationale Wildlijst.

Waar Maouche vindt dat de benuttingsjacht moet stoppen omdat deze soorten geen schade toebrengen, betoogt Hoedemaker dat de Wildlijst een regime is dat enerzijds benutting van talrijke diersoorten mogelijk maakt en anderzijds een beschermingsplicht geeft voor soorten waar het minder goed mee gaat. Volgens Hoedemaker wordt nog veel te vaak gesuggereerd dat jagers ‘zomaar wat schieten’, terwijl de wettelijk verplichte opleiding, de regelgeving en de eigen gedragscode juist het jagen reguleren.

Patrijs
Als voorbeeld van de beschermingsmaatregelen die jagers nemen ten aanzien van kwetsbare diersoorten noemt Hoedemaker de patrijs. De soort stond jarenlang op de wildijst maar de stand liet benutting niet toe, waardoor de jacht gesloten was. Omdat de soort op de Wildlijst staat, steken jagers veel tijd, geld en energie in verbetering van de biotoop voor de patrijs. Daar profiteert de patrijs van en in zijn kielzog ook andere soorten. Pas als de soort duurzame benutting toestaat kan de staatssecretaris besluiten een jachtseizoen in te stellen.

Luister het hele debat terug

WNL op Zaterdag, 7 oktober 2017 om 17.00 uur