temp.
Foto: Anoeska van Slegtenhorst

‘Beperkingen jacht niet effectief’ – NOS Journaal radio 1

De Jagersvereniging is voorstander van effectieve maatregelen om besmetting van vogelgriep te voorkomen. In de huidige beperkingen die het ministerie van Economische Zaken ten aanzien van de jacht nu heeft opgelegd ziet de Jagersvereniging geen effectieve bijdrage.

Hoedemaker geeft onder meer aan dat de verstoring van een jager in de polder tijdens bijvoorbeeld de jacht op een haas in het niet valt bij de vluchtbewegingen die watervogels dagelijks maken van en naar hun rustgebieden. Ook in onderzoek is niet aangetoond dat een jachtverbod enig effect heeft.

De verboden betreffen op dit moment alleen jagers. ‘Als je op hazen aan het jagen bent en er vliegen eenden op dan zou je op de bon geslingerd kunnen worden.’ Het is vreemd dat boeren wel gaskanonnen, lasers en vlaggen mogen gebruiken om vogels te verjagen, vissers wel mogen vissen en dat er legeroefeningen mogen plaatsvinden in waterrijke gebieden met vogels, maar dat een jager niet kan jagen, aldus Hoedemaker.

logo-npo-radio1

Luister het interview met Laurens Hoedemaker hier terug