Foto: Corne

‘Jagersblad’ Buit neemt de misverstanden weg die bestaan rondom het jagen – Volkskrant

In de Volkskrant van 12 juli is in de Media-rubriek een column opgenomen van Paul Onkenhout. Onder de noemer ‘Lezenswaardig’ belicht Onkenhout het nieuwe blad Buit van de Jagersvereniging. ‘Het poogt vooroordelen te ontkrachten en bevestigt ook zo het een en ander.’

De column begint met een aantal stereotyperingen. ‘Buit is een kwartaaluitgave van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Tegenstanders van de jacht nu in koor: ‘Dus dan weet je het wel weer.’ Daarna: ‘Brallerige en kakkineuze types die met hun geweer het veld betreden voor een gezellige middag. Beetje knallen en zo.’

Daarna gaat hij in op het voorwoord van de hoofdredacteur van Buit, Douwe Anne Verbrugge, die aanstipt dat wie er zo over denkt twintig jaar onder een steen heeft gezeten.

‘Jagen, er bestaan veel misverstanden over. Buit probeert ze uit de weg te ruimen. Dat lukt behoorlijk goed in een stuk over de zogenaamde trofeejacht in Afrika. Iedereen kent ze wel, die woest makende foto’s van jagers die grijnzend poseren naast een doodgeschoten leeuw, olifant of neushoorn. In het stuk staan de ecoloog van de jagersvereniging en een adviseur van het Wereld Natuur Fonds tegenover elkaar, maar niet zo lijnrecht als je zou verwachten. Voor Christiaan van der Hoeven van het WNF is de trofeejacht onder strenge voorwaarden een acceptabele optie, als andere bronnen van inkomsten, ecotoerisme bijvoorbeeld, niet mogelijk zijn.’

Lees het hele artikel op Volkskrant.nl

'Jagersblad' Buit neemt de misverstanden weg die bestaan rondom het jagen