Jagers zien steeds vaker wolven in Duitsland

De laatste weken ontvangt de Jagersvereniging regelmatig bericht van waarnemingen van wolven door haar leden. De toename van de wolvenpopulatie en de verdere verspreiding van wolven over Duitsland wordt steeds beter zichtbaar. Tijdens jachten in Duitsland worden de wolven steeds vaker gespot, recent ontvingen wij de onderstaande waarneming met verslag van één van onze leden.

“Afgelopen week waren we op een jacht op grofwild in Duitsland in de omgeving van de Elbe. In het gebied zijn de laatste jaren regelmatig wolven waargenomen. De lokale jagers zien de wolf niet als concurrent, maar als een natuurlijke predator van ondermeer moeflons, reewild en damwild.

Onderweg naar onze hoogzit werd ons verteld dat er vooral in dat deel van het jachtgebied wolven werden waargenomen. Een week eerder had men er nog één gezien. Toen we naar onze kansel liepen zagen we al veel uitwerpselen, ons werd verteld dat het van een wolf was. Onze hoogzit stond langs een bospad met zowel dichte begroeiing als open bos. Toen we deze tot ongeveer 100 meter genaderd waren, kwam er plotseling uit het open bos een wolf tevoorschijn. De wolf stapte op het pad voor ons, keek ons even nieuwsgierig aan en liep vervolgens rustig het struikgewas in. De wolf oogde absoluut niet bang of schuw, maar eerder waakzaam en alert.

Op de hoogzit kregen we veel wild te zien: zwijnen, een wasbeerhond, roodwild en een roedel damwild. Het damwild trok op ongeveer 200 meter aan ons voorbij. Net uit zicht verdwenen klonk een schot uit die richting. De inslag van het schot was duidelijk te horen. Het kon niet anders of één van de damherten was geschoten.

Na de jacht bleek inderdaad één van de damherten geschoten te zijn. Tot onze verbazing bleek de rechterflank volledig van het damhert te zijn ‘gescheurd’. De jager vertelde ons, nog duidelijk onder de indruk van hetgeen haar was overkomen, dat ze ongeveer 5 minuten na het schot duidelijk het kraken van botten hoorde uit de richting waar het damhert moest liggen. Tot haar ontluistering bleek een wolf zich tegoed te doen aan het vers geschoten damhert. Met zijn krachtige kaken scheurde hij de repen vlees van de ribben. Later hoorden we dat wolven wel vaker direct na het schot geschoten of aangeschoten wild als prooi beschouwen en zich dat makkelijke maaltje goed laten smaken.”