Jagers willen 4 sterren-keurmerk voor geschoten wild – De Gelderlander

De Jagersvereniging wil dat geschoten wild een speciale categorie etiket van het keurmerk ‘Beter Leven’ krijgt. Het vlees zou vanwege het duurzame karakter 4 sterren moeten krijgen. Binnenkort wil de vereniging hierover met de Dierenbescherming om de tafel. De Dierenbescherming wil met het Beter Leven keurmerk van binnenuit de vee-industrie diervriendelijker krijgen.

3 sterren
De etikettering van supermarktvlees gaat nu niet verder dan 3 sterren, voor het allerdiervriendelijkste vlees van runderen, varkens en kippen. Maar dat doet Nederlands wildvlees tekort, meent Laurens Hoedemaker van de Jagersvereniging. Duurzamer vlees bestaat er volgens hem niet. “Dat zeg ík niet, dat zegt de stichting Natuur en Milieu in haar onderzoek van een jaar geleden.”

Volgens Hoedemaker is er geen diervriendelijker stukje vlees denkbaar. “Die dieren hebben echt een prachtleven gehad. Hun kostje bij elkaar gescharreld in de vrije natuur. Waarom dan geen 4 sterren toekennen?”

Hoedemaker is verheugd dat organisaties zoals Natuurmonumenten anno 2016 het debat over jacht in Nederland niet langer laten polariseren door de paar procent van de Nederlanders die tegen zijn. Nu de Dierenbescherming nog

Verboden
De kans is klein dat het initiatief van Hoedemaker op medewerking kan rekenen. Volgens een woordvoerder van de Dierenbescherming komt die vierde ster er nooit. “Het keurmerk heeft niks te maken met wild, het is uitsluitend voor de vee-industrie”, zegt een woordvoerder. “En verder vinden wij als Dierenbescherming dat de jacht helemaal verboden moet worden.”

Verder lezen?

Verder lezen in De Gelderlander