temp.

Jagers schieten zwanen – RTV Noord Holland

Afgelopen weekend hebben jagers in het Noord-Hollandse Assendelft een zwaan geschoten. Dit leidde bij passanten tot de nodige commotie. Zij belden de politie en de Dierenambulance.

In de reportage die RTV NH vervolgens maakte, legt de boer uit wat de reden is dat er in Nederland zwanen geschoten worden. Dit gebeurt alleen in het uiterste geval wanneer alle andere manieren om zwanen te verjagen al ingezet zijn en niet tot het gewenste effect hebben geleid. Grote groepen zwanen op het land kunnen voor een boer een schadepost vormen. De provincie geeft de boer – nadat hij alle andere maatregelen heeft ingezet – vervolgens een ontheffing. Daarmee kan de boer een jager vragen om de zwanen op zijn percelen te bejagen of te verjagen.

In het filmpje komt de passant onherkenbaar in beeld. Hij vindt het onaanvaardbaar dat zwanen op klaarlichte dag worden geschoten. ‘Er kunnen kleine kinderen langskomen’.

Een regionale woordvoerder van de Jagersvereniging geeft een toelichting waarbij hij benadrukt dat het bejagen van zwanen juist bij daglicht plaatsvindt: ‘Ten eerste omdat het in de ontheffing staat, we mogen het niet ’s nachts doen. En ten tweede, als je aan het schieten bent, wil je dat dingen veilig gebeuren.’

Bekijk het hele filmpje:

Verder kijken op Youtube