Foto: Erik de Jonge

Jagers redden Bambi met behulp van drones – Hart van Nederland 27 mei 2017

Rond deze tijd van het jaar maaien de boeren hun gras. Maar het is ook de tijd van het jaar dat reekalveren geboren worden. Die combinatie kan vreselijke gevolgen hebben. Het komt helaas nog altijd voor dat reekalveren in een maaimachine terechtkomen. Om dat te voorkomen zet de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging drones in om de diertjes tijdig op te sporen.

Het komt helaas nog altijd voor dat reekalveren in een maaimachine terechtkomen. Om dat te voorkomen zet de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging drones in om de diertjes tijdig op te sporen. (Hart van Nederland)

Als de drones met warmtecamera de dieren aantreffen worden ze met de hand opgepakt en aan de rand van het veld gelegd. De boer kan dan met een gerust hart gaan maaien. Na het maaien worden de kalfjes teruggeplaatst.

Elk jaar in mei worden circa 30.000 reekalveren geboren die een veilig heenkomen zoeken in de ruigten in hun leefgebied. Dat doen ze het liefst in de beschutting van een bosrand, maar als het droog is, ook graag in het lange gras.

Kijk de uitzending van Hart van Nederland hieronder terug:

Bekijk de hele uitzending van Hart van Nederland terug

HartvanNederland.nl