temp.
13°

Eendenkorven, een fotocompilatie

In onze jachtvelden zien we al jaren dat er erg veel nesten van wilde eenden in het broedseizoen verloren gaan door ‘predatie’: roofdieren eten de broedende eenden en hun eieren op. Eten en gegeten worden hoort natuurlijk bij de natuur, maar dan wel in balans met elkaar. Onderzoek van SOVON (2015) toont aan dat 62% van de eendennesten mislukt door roofdieren. Veel van deze roofdieren domineren door de aanwezigheid van de mens. Dan gaat het bijvoorbeeld om vossen, ratten, bunzings en verwilderde huiskatten.

Jagers kunnen het nestsucces sterk vergroten door in het voorjaar gebruik te maken van eendenbroedkorven op het water. Buiten bereik van veel roofdieren. Op deze manier kan, bij goede plaatsing, het broedsucces flink toenemen.

Fotocompilatie

Onze leden stuurden foto’s van de eendenkorven in hun jachtvelden. Heeft u ook een foto van eendenkorven? Deel hem met ons via info@jagersvereniging.nl en wij voegen hem aan deze compilatie toe!