Jagers over uitspraken Thieme over jacht in NOS Journaal: onzin en misleidend

De jacht is een onmisbaar onderdeel van het natuurbeheer in een dichtbevolkt land als Nederland. Duizenden jagers zorgen er iedere dag weer voor dat het aantal aanrijdingen met wild tot een minimum wordt beperkt, dat onze dijken niet worden ondermijnd, dat de kans op vliegongevallen met ganzen zo klein mogelijk is, dat onze wildpopulaties gezond blijven en ernstige epidemieën uitblijven én dat Nederlanders 100% duurzaam, lokaal vlees kunnen eten. Dit doen zij met verstand van zaken, getoetst en gecontroleerd door de overheid en gesteund door een meerderheid van de Nederlandse bevolking.

Gezien deze belangrijke maatschappelijke rol van jagers, die is vastgelegd in wetgeving, is het onacceptabel dat het Kamerlid Marianne Thieme (Partij voor de Dieren) de Nederlandse bevolking bedot met misleidende en volstrekt uit de lucht gegrepen ‘informatie’ die uitsluitend tot doel heeft haar persoonlijke kruistocht tegen de jacht tot een succesvol einde te brengen.

De Jagersvereniging verwelkomt ieder debat over de jacht, maar alleen als dit op basis van echte feiten wordt gevoerd. In het onderhavige geval heeft Kamerlid Thieme in het NOS Journaal van woensdag 10 juni onder andere gezegd dat jagers ‘hele populaties [van wild] uit elkaar schieten’, dat ‘maar een op de drie schoten raak is’ en dat het wild ‘hierdoor onnodig lijdt’. De Jagersvereniging bestempelt deze uitspraken als onzin en opzettelijk misleidend en roept het Kamerlid Thieme op deze uitspraken ofwel met cijfers te onderbouwen ofwel ze in het vervolg achterwege te laten.

‘Wij moeten er als kiezers op kunnen vertrouwen dat juist onze volksvertegenwoordigers geen verzinsels de wereld in slingeren. Marianne Thieme maakt zich aan dit laatste schuldig wanneer het gaat om de jacht en dat is zeer kwalijk. De komende dagen vindt het debat over de nieuwe natuurwet plaats – het gaat hierbij om belangrijke zaken en dan moet dit zorgvuldig gebeuren’, zegt Laurens Hoedemaker, directeur van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging.

<Einde>

Download als PDF