Foto: Wildbeheereenheid Kromme Rijn

Jagers Nijkerk en Kromme Rijn redden meerdere reekalfjes met drone – Algemeen Dagblad

Zowel rond Nijkerk als in het Kromme Rijn-gebied zijn jagers afgelopen weken actief geweest met een drone bij het zoeken naar reekalfjes. Ze hebben daarbij meerdere kalfjes gevonden. In het Algemeen Dagblad wordt uitgelegd hoe het werkt en waarom jagers dit samen met de boeren in gang zetten.

‘Terwijl één jager de drone bedient en de locatie waar een dier gevonden wordt in de gaten houdt, gaan andere leden van de club naar het kalfje toe. Het jonge dier wordt dan met handschoenen en gras opgepakt om er geen mensengeur op achter te laten, zodat de moeder het jong niet verstoot. Het jonge reekalfje wordt dan op en andere plek neergelegd. De jagers doorzoeken de graslanden waar een boer even later wil gaan maaien.

Jagers en boeren in de streek kunnen contact opnemen met het ‘drone-team’ van de jagersclub op het moment dat ze weten dat er gemaaid gaat worden. Tot nu toe gebeurde het zoeken handmatig door in linie de velden af te speuren.’

De beide WBE-besturen zijn heel tevreden over de drone die ze recent hebben aangeschaft. ‘In totaal durf ik het aantal geredde kalfjes wel te verdubbelen’, zegt Jos Korner, secretaris van de plaatselijke jagersvereniging. ‘Kleine percelen zijn makkelijker om zelf doorheen te lopen. De kalfjes die daarbij worden gevonden, worden niet geteld.’

Jagersclub redt reekalfjes van wisse dood in grasmaaier – AD.nl

Reekalfjes in Nijkerk gered van wisse dood in maaimachine – AD.nl

Heeft u dit jaar ook reekalveren gezocht? Laat het ons weten!