Jagers en vogelaars tellen samen tijdens ganzentelling – NOS journaal

Op de derde zaterdag van juli worden volgens eenzelfde telprotocol de aantallen ganzen geteld. Dit gebeurt door vele vrijwilligers, waaronder veel jagers, en wordt landsdekkend uitgevoerd.

In de provincie Noord-Holland tellen jagers en vogelaars dit jaar voor het eerst samen. Zij hebben immers eenzelfde belang. ‘De gegevens in kaart brengen en elkaar daarop vertrouwen,’ zoals jager Frans Sijmons uitlegt in het NOS-journaal. Tijdens een simultaantelling door beide groepen in de zomer van 2014 bleken de verschillen verwaarloosbaar. Dit valt te lezen in het blog ‘Hoeveel ganzen tel jij‘. Daarom bundelen in de provincie Noord-Holland jagers en vogelaars dit jaar de krachten, onder coördinatie van Landschap Noord-Holland.

In het NOS-journaal wordt het ganzenvraagstuk belicht, hoe dit in de afgelopen jaren tot deze proporties heeft kunnen uitgroeien en de gezamenlijke inspanningen die jagers, vogelaars en andere vrijwilligers zich troosten om goede telresultaten te verkrijgen.

Later dit jaar zal de Jagersvereniging de landelijke telcijfers bekend maken.

NOS.nl

Bekijk item ganzentelling in 8-uurjournaal