Foto: Eline de Jong

Jagers: beter door het geweer dan door het verkeer – Omroep Zeeland

De Provincie Zeeland doet veel te weinig om aanrijdingen met reeën en damherten tegen te gaan. Dat vindt de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Die aanrijdingen hebben traumatische gevolgen voor mens en dier, zeggen de jagers.

Respectloos
Volgens tellingen van de Jagersvereniging werden in Zeeland in 2014 131 reeën doodgereden. Datzelfde lot overkwam dit jaar 48 damherten. Jacht op de dieren zou volgens de jagers de populatie beperken waardoor aanrijdingen minder vaak voorkomen. Het motto daarbij is: Beter door het geweer dan door het verkeer.Jammer en vervelend
De Jagersvereniging heeft meerdere malen bij de Provincie Zeeland aan de bel getrokken over de problematiek. Tot nu toe zonder resultaat. Hoedemaker: “Het is heel jammer en vervelend dat de Provincie Zeeland zo terughoudend is als het gaat om het beheer van damherten en reewild. Laatst hebben we nog een gesprek gehad met de commissaris van de Koning. Maar keer op keer krijgen we nul op het rekest, ook bij ambtenaren en bij de Faunabeheereenheid, het provinciale adviesorgaan inzake wildbeheer.”

Andere provincies
Volgens het Faunabeheerplan 2010-2014 van de Provincie Zeeland mocht er op reeën en damherten worden gejaagd. Maar tegenstanders van de jacht procedeerden tegen dat plan. Met succes, in 2012 stelde de rechter in Middelburg hen in het gelijk. De Raad van State veegde het plan in 2013 nogmaals van tafel. In Zeeland mag sindsdien alleen mondjesmaat op damherten worden gejaagd. Andere provincies zoals Gelderland, Utrecht, Friesland en Drenthe zijn volgens de Jagersvereniging veel proactiever in hun regelgeving met betrekking tot wildbeheer.

Kijk de uitzending terug op Omroep Zeeland

OmroepZeeland.nl