Foto: Marc Kramer

Jager redt reebok van verdrinking, Jagersvereniging pleit voor voldoende uittreedplaatsen voor wilde dieren

Jager Marc Kramer keek zijn ogen uit toen hij in het donker met zijn boot op de Eem voer. Hij zag iets zwemmen en dacht eerst aan een hond. In het licht van de boordlamp zag hij dat het een reebok was. De reebok kon, gelet op de diepte van het water, de beschoeiing en de steile oever, niet op eigen kracht uit het water komen.

Na de nodige manoeuvres wist hij het ree te pakken te krijgen en aan boord te hijsen. Het ree is in de Eempolder losgelaten. Omdat reewild hier nauwelijks voorkomt, sluit Kramer niet uit dat de reebok in Flevoland te water is geraakt en het Eemmeer is overgezwommen. Dat is voor een ree op zich geen probleem. Echter, als het dier niet eigenhandig uit het water kan komen, verdrinkt het.

Uittreedplaatsen voor wilde dieren
In kanalen met steile oevers verdrinken jaarlijks vele dieren. De Jagersvereniging pleit dan ook voor de aanleg van uittreedplaatsen voor wilde dieren.

Ook jagers zelf leggen – op plekken waar dat is toegestaan – zelf fauna-uittreedplaatsen aan. Het artikel hieronder vertelt hoe jagers dit doen.