Jager brengt ganzenvlees via WhatsApp aan de man – Nieuwe Oogst

Voor jager Reinier Enzerink ligt er samen met collega’s in Gelderland een opgave om dertigduizend ganzen af te schieten. Het ganzenvlees brengt hij via Wild op de Kaart van de Jagersvereniging aan de man. Daarnaast heeft hij een eigen WhatsApp-groep waar hij de ganzen ook kwijt kan.

‘Het wordt me er niet makkelijker op gemaakt’, vertelt Enzerink vanuit zijn schuilplek in het Betuwse Kapel-Avezaath. ‘Thuis in de schuur heb ik lokganzen en lokfluiten, maar die mogen we nu niet gebruiken. Met die hulpmiddelen had ik de ganzen meer kunnen sturen.’

De Jagersvereniging vroeg onlangs aandacht voor de lastige afzet van ganzenvlees. Via zijn WhatsApp-groep boort Enzerink een eigen afzetmarkt aan. Zowel particulieren als restauranthouders behoren tot zijn afnemers.

Liefhebbers

‘Als je een paar ganzen schiet, zijn er altijd liefhebbers voor. Daar hebben we vanuit de jagersvereniging Wild op de Kaart voor. Maar als je effectief gaat jagen met meer jagers, worden er meerdere ganzen geschoten en dan moet je wel even organiseren dat je daar een afnemer voor hebt.’

Heel veel geluk had Enzerink vandaag niet. ‘Mijn collega iets verderop heeft een gans geschoten.’ Het enige wat binnen zijn schotafstand kwam, was een kraai.

Boeren de schuld

Sommige mensen geven volgens Enzerink boeren de schuld van de grote populatie ganzen. ‘Dan wordt er gezegd dat boeren eiwitrijk grasland telen, maar op heel veel plekken is het grasland in tientallen jaren niet verandert.’

Het enige wat wijzigde, is dat begin deze eeuw de ganzenjacht is verboden, vertelt hij. ‘Het loopt de spuigaten uit. De uitgekeerde ganzenschade verdubbelde de afgelopen drie jaar. En als je ziet wat een boer allemaal wel niet moet doen om schadevergoeding te krijgen, verbaast het mij dat er zo veel wordt uitgekeerd.’

Afzet ganzenvlees via WhatsAppgroep

In Gelderland ligt een opgave om 30.000 ganzen af te schieten om schade en overlast te voorkomen. Jager Reinier Enzerink wacht geduldig in zijn jachthut in het Betuwse Kapel-Avezaath tot de eerste gans overkomt.

Geplaatst door Nieuwe Oogst op vrijdag 23 maart 2018

Lees verder op Nieuwe oogst.nu