Foto: Oswin Schneeweisz

Jager & Boer: op bezoek bij Teun en Arjan – uit De Jager #5

Zijn laatste tweet? ‘Ik heb iemand gefeliciteerd die anti-jacht is’, zegt jager/boer Teun van der Vegt lachend. Teun en zijn buurman (melkveehouder Arjan Pakkert) zijn enthousiaste twitteraars. Voor hen is het een manier om verbinding te leggen met de samenleving. Pakkert (@arjanpakkert): ‘Je hoort vaak dat de boer aan de mensen moet uitleggen wat hij eigenlijk doet. Daarvoor is twitter een aardig medium.’ Van der Vegt (@schootman2): ‘Mijn mobieltje is een wapen in de strijd tegen onkunde en misverstanden over het leven in het buitengebied.’

Hun boerderijen liggen op een steenworp afstand van elkaar in het lentefrisse groen van het Sallandse landschap. Hun weilanden grenzen aan elkaar en vanuit de keuken van het melkveebedrijf van Arjan kijk je zo de keuken binnen van Teun. Ze zijn buren, een leven lang. Ze groeiden samen op, speelden met elkaar, gingen samen naar de disco en werken nu als boer en jager samen. Teun doet de schadebestrijding op het land van Arjan en als Arjan eens van huis is helpt Teun op de boerderij. Het ‘noaberschap’ is hier nog springlevend, maar heeft zich aangepast aan de moderne tijd. Pakkert: ‘Als we elkaars hulp nodig hebben sturen we gewoon een ‘appje’ en op twitter nemen we het ook altijd voor elkaar op. Ik als boer voor de jacht en Teun als jager voor de boer.’

Dit artikel verscheen eerder in De Jager #5. Lees het hele artikel gratis verder op Issuu: