Jager & Boer: op bezoek bij Jan Reinier en Jan – uit De Jager #7

Ook in het land van Bartje is niet alles bij het oude gebleven. Dat is meteen duidelijk wanneer je het erf oprijdt van boer Jan Reinier de Jong in Odoorn, op een steenworp afstand van Emmen. De ruilverkaveling heeft het landschap voorgoed veranderd en op het dak van de schuur glinstert een enorme hoeveelheid zonnecollectoren in de prille voorjaarszon. Hier wordt niet alleen duurzaam geboerd, maar ook duurzaam gejaagd. ‘Ik vind het prachtig om te zien hoe Jan Reinier met zijn land bezig is’, zegt jager Jan Ketelaar. ‘Hij bewijst dat moderne bedrijfsvoering en duurzaam boeren met liefde voor de natuur wel degelijk samen kunnen gaan. Als jager ondersteun ik hem daarin graag.’

De Jong heeft een akkerbouwbedrijf met ruim honderd hectare land. Een bord bij de ingangvan het erf vermeldt trots dat dit bedrijf een ‘Veldleeuwerik Broedplaats’ is. De eerste in Nederland. De Jong: ‘Die onderscheiding kreeg ik vorig jaar van de Stichting Veldleeuwerik. Een ‘broedplaats’ is een plek waar duurzame akkerbouw wordt getoond aan collega-akkerbouwers, ketenpartners, scholen en geïnteresseerden.’ ‘Over biotoopverbetering hoeven we Jan Reinier niet veel te vertellen’, lacht jager Jan Ketelaar. ‘Daar is hij zelf heel actief in. Zo heeft hij recent, samen met andere boeren uit de coöperatie Agrarische Natuur Drenthe een strook van 8,5 kilometer wildakker ingezaaid en zorgt hij voor veldjes waar overwinterende broedvogels zich thuis voelen. Het is mooi om te zien dat dat beter werkt dan die agrarische gebieden die van overheidswege teruggegeven worden aan de natuur. Dat zijn schrale landschappen waar geen vogel zich thuis voelt.’

Dit artikel verscheen eerder in De Jager #7. Lees het hele artikel gratis verder op Issuu: