Jagende stedelingen – column Ellen Mookhoek in De Jager #9

In de digitale nieuwsbrief van onze vereniging las ik dat het aantal cursisten van de jachtopleiding uit de vier grote steden in tien jaar tijd bijna verdubbeld is, naar nu 10%. Fijn! Er komen meer stadse jagers. Op dit moment woont slechts 5% van de jachtaktehouders in een grote stad. Lekker belangrijk hoor ik u denken, en inderdaad: belangrijk. Jagen staat nog steeds heel ver af van stadsbewoners. Sippend aan een kop muntthee op een terrasje komt de hele wereld voorbij, maar een jager? Nee, nooit.

Draagvlak onder bewoners van de grote steden is belangrijk, omdat daar de meningen worden gevormd en de beslissingen genomen. Jagers zijn het grootste netwerk van opgeleide vrijwilligers in het buitengebied. Om die rol goed te kunnen vervullen is maatschappelijk draagvlak essentieel. De basis daarvoor leg je door zelf een diverse groep te zijn. Dat nodigt uit tot gesprek en dwingt je elkaars standpunt serieus te nemen. Veel jagers houden alles graag bij het oude. Alle respect voor traditie, maar: om mee te tellen moeten meningen in de politiek nieuw en bij voorkeur beter zijn. Ook al zijn ze dat niet, de illusie van beter is genoeg.

Voor de illusie van gezondheid die een kop verse muntthee oproept bedank ik vriendelijk. Als moestuinder weet ik dat er een hele verzameling vieze beestjes dol is op munt, spuugbeestjes, bladluizen, munthaantjes, enz.. Alleen met een hele bak verdelgingsmiddel is die munt mooi te krijgen. Toch zitten de terrassen in de grote steden vol met mensen die wat takjes munt in een flinke kop heet water voor hun neus hebben. Ook ik vind een kop kruidenthee op z’n tijd best lekker, al was het alleen maar omdat altijd bier ook gaat vervelen. Daarom een recept voor een glas puur natuur, de nieuwe, betere kruidenthee, geïnspireerd op de hapjes die het ree zo graag eet.

Recept: Ree-thee

Per glas van 0,33 cl drie dennentoppen (van die kerstbomen die we dennenboom noemen maar eigenlijk fijnspar heten), drie rimpel- of andere wilde rozen, en een bramenblad. Overgieten met kokend water. Van alle boomtopjes waar reeën graag aan knabbelen kan je thee zetten. De ene is lekkerder dan de ander, maar ze geven altijd een krachtige smaak.

Dit jaar slagen er meer stadse jagers dan ooit. Gun deze mannen en vrouwen ervaring en leer tegelijk van hun stadsigheid, van hun opsmuk en hun hang naar nieuwigheid. Word hun mentor. Geef ze een kop ree-thee uit uw achtertuin en over twee jaar zitten de terrassen vol met mensen die dennentopjes en wilde rozen in hun glas hebben.

Noot van de redactie: deze column verscheen in nummer 9 van De Jager, die op 1 juli bij onze leden werd bezorgd.

Ellen Mookhoek

Moestuin- en wildplukexpert uit Amsterdam, is gaan jagen om haar tableau compleet te maken. In deze rubriek geeft ze haar visie op de jachtpraktijk en inspireert jagers om zelf in het wild te plukken.