Roemenië

Nederlandse jagers die in Roemenië willen gaan jagen, dienen rekening te houden met de volgende formaliteiten en documenten.

Documenten

De volgende documenten zijn noodzakelijk voor de jacht in Roemenië. Veelal zal de gastheer of jachtorganisator de formaliteiten verzorgen:

1. Een paspoort dat nog minimaal 6 maanden geldig is
  2. De Roemeense jachtakte, waarin opgenomen: –   het nummer van het paspoort –   een kopie van de jachtakte –   een kopie van de vuurwapenvergunning –   merk en serienummer van het wapen waarmee wordt gejaagd.
  3. De Nederlandse jachtakte
  4. Een WA-jachtverzekering.
    Zonder deze verzekering mag in Roemenië niet worden gejaagd. Kijk voor informatie op onze pagina Verzekeringen.

Wapens

Het is toegestaan Roemenië binnen te gaan met 2 hagelgeweren of buksen, zelfs van hetzelfde kaliber met 100 patronen elk. (Semi-) Automatische wapens dienen een magazijn te hebbend dat met niet meer dan 3 patronen kan worden geladen. Een wapenvisum kan nog worden verlangd, aangezien Roemenië nog maar kort tot de EU behoort.

Europese vuurwapenpas noodzakelijk

Roemenië behoort, net als Nederland tot de Europese Unie. Dat houdt o.a. in dat wanneer jagers met hun wapen naar dit land reizen, zij in het bezit dienen te zijn van een Europese vuurwapenpas (EVP). Dit EVP dient aangevraagd te worden bij de politie die ook de jachtakte verstrekt en dient daar ook jaarlijks te worden verlengd. Het EVP toont aan dat u het wapen legaal bezit en is het vervoersbewijs van de wapens voor de landen van de EU. Het opstellen van een EVP is handwerk. Controleer daarom nadrukkelijk of de juiste wapens op de juiste wijze zijn opgenomen. Het voorkomt grote problemen bij grenscontrole! Het zou niet de eerste keer zijn dat een jager aan de grens wordt teruggestuurd om dat het wapen niet of onjuist is vermeld.

Geschoten wild wild en trofeeën

Betaling van het geschoten wild en trofeeën dienen ter plaatse te worden voldaan in Euro’s.

De Roemeense jagersvereniging: Asociatia Generala a Venatorilor si Pescarilor or Sportivi din Romania, Calea Mosilor 128, Sector 2, RO-Bucuresti. Tel.: (+) 40 1 315 62 40, Fax: (+) 40 1 313 68 04,website: www.agvps.ro, E-mail: : [email protected]

Of via ambassade: Ambassade van Roemenië/Embassy of Romania in The Netherlands Catsheuvel 55 2517 KA Den Haag tel.: 070 – 354 37 96, website: www.haga.mae.ro

Aangepast: 05-05-2023