Oostenrijk

Evenals in Nederland kent Oostenrijk het systeem van revierjacht. Men kan hier dus alleen als gast jagen indien het lukt contact te krijgen met een Oostenrijkse jager, die u wil uitnodigen.

Voor het jagen in Oostenrijk is een jachtakte noodzakelijk. Deze wordt uitgegeven door de voor dat revier verantwoordelijke “Bezirkshauptmannschaft”. Gevraagd wordt te overleggen een geldig paspoort, het bewijs van een in Oostenrijk geldige WA-jachtverzekering, een pasfoto en het bewijs van  geschiktheid voor de jacht (lidmaatschap van een Oostenrijks Landesjagdverband of het afleggen van een Oostenrijks jachtexamen of het overleggen van een eerder ontvangen Oostenrijkse jachtakte of het overleggen van een geldige Nederlandse jachtakte). De gastheer kan de benodigde documenten voor de jachtgast verkrijgen. De kosten van de jachtakte (Ausländerjagdkarte, een Jagdgastkarte für Ausländer of een Jahresjagdkarte) zijn afhankelijk van de deelstaat. Het lidmaatschap van een lokale jagersvereniging is voor buitenlanders even dwingend voorgeschreven als voor een Oostenrijker.

Europese vuurwapenpas noodzakelijk

Oostenrijk behoort, net als Nederland tot de Europese Unie. Dat houdt o.a. in dat wanneer jagers met hun wapen naar dit land reizen, zij in het bezit dienen te zijn van een Europese vuurwapenpas (EVP). Dit EVP dient aangevraagd te worden bij de politie die ook de jachtakte verstrekt en dient daar ook jaarlijks te worden verlengd. Het EVP toont aan dat u het wapen legaal bezit en is het vervoersbewijs van de wapens voor de landen van de EU. Het opstellen van een EVP is handwerk. Controleer daarom nadrukkelijk of de juiste wapens op de juiste wijze zijn opgenomen. Het voorkomt grote problemen bij grenscontrole! Naast het hebben van een EVP dient men het doel van de reis te kunnen aantonen (jachtuitnodiging, jachtakte). Ook munitie mag voor de meegenomen wapens worden getransporteerd. Het ‘Führen‘(geladen dragen) van een wapen mag men een jachtwapen alleen met een geldige jachtakte (Jagdkarte) van de betreffende Oostenrijkse deelstaat. Om aan te tonen waarom men met een wapen reist, is een schriftelijke uitnodiging of een Oostenrijkse jachtakte vereist.

Wapens

De meest gangbare hagelkalibers zijn 12, 16 en 20. Het gebruik van loodvrije munitie is nog niet verplicht, maar wordt voor de waterwildjacht aanbevolen. Bij de jacht op voor hoefdieren moeten kogelgeweren worden gebruikt met minimaal 5,5 mm doorsnee en 40 mm hulslengte. Randvuurwapens en hagelgeweren zijn op hoefdieren niet toegestaan. Deze kogelgeweren moeten voldoen aan de navolgende trefenergie op 100m: tot 30 kg (ontweid gewicht) 1000 Joule, tot 80 kg 2000 Joule en boven 80 kg 2500 Joule. Het is verboden te jagen met halfautomatische wapens die meer als twee patronen in het magazijn kunnen Ook het gebruik van automatische wapens is verboden.

Schietbioscopen in Oostenrijk

Via onderstaande link vind u informatie over schietbioscopen in Oostenrijk. Let op: wanneer u met uw eigen wapens een schietbaan of schietbioscoop in het buitenland bezoekt, dient u in het bezit te zijn van een Europees Vuurwapenpaspoort (EVP), waarin deze wapens zijn vermeld.  Het EVP is het vervoersbewijs voor de wapens. Daarnaast dient u aan te tonen waarom u met deze wapens reist. Dit kan door een uitnodiging van de schietbaan/bioscoop, of een uitdraai van de openingstijden van de schietbaan/bioscoop te tonen. Ook dient u uw Nederlandse jachtakte bij zich te hebben. Voor een bezoek aan een schietbioscoop in Oostenrijk hoeft u niet te beschikken over een Oostenrijkse jachtakte: Schiesskinos in Österreich.

Zentralstelle Österreichischer Landesjagdverbände Wickenburggasse 3/13 A-1080 Wien Tel.: +43 1  405 16 36-0 Fax: +43 1 405 16 36-28 E-mail: [email protected]

Versie 09 – 2015