Beginnende jagers

Tips voor junior jagers

Ben je beginnend jager? En wil je meer weten over zaken als basisuitrusting, mentorschap of schiettechniek? Op deze pagina vind je verwijzingen naar artikelen (uit De Jager) en filmpjes op YouTube waarin deze en nog meer relevante artikelen voor aspirant jagers aan bod komen.

Uitrusting

Je hebt je diploma op zak, akte geregeld en bent helemaal klaar om het veld in te gaan. Behalve dan, dat je nog niet alle benodigdheden voor de jacht in de kast hebt staan, hangen of liggen. Want er komt nogal wat bij kijken als het om jagen gaat: kleding, schoeisel, een mes, gehoorbescherming, een rugzak en wat al niet meer. En vergeet ook je geweer niet. Wat zijn nu de basisattributen en hoe vul je slim en betaalbaar je jachtuitrusting aan?

Basisuitrusting

Junior jagers commissie

Er zijn veel jongeren als jager, drijver of voorjager betrokken bij de jacht. Om hen een stem binnen de Jagersvereniging te geven is de Commissie Junior Jagers opgericht. Als Junior Jager mis je veel kansen als je alleen maar actief bent tijdens het jachtseizoen. Dus: ga er met ons op uit, wees actief bij een WBE, bezoek schietwedstrijden, help mee bij schoonmaakdagen, nestbescherming, faunatellingen en biotoopverbetering. Bovenal is het leuk om met andere jagers in contact te zijn.

Interview David Koster, voorzitter Commissie Junior Jagers

Mentorschap

De Jagersvereniging lanceerde in 2016 het mentorschapsproject voor beginnende jagers. Met dit project wil zij beginnende jagers helpen met netwerken in de jagerswereld om ervoor te zorgen dat jagers zoveel mogelijk toegang hebben tot jacht, beheer en schadebestrijding, onder begeleiding van ervaren, vakkundige mentoren. De Jagersvereniging ziet het samen met de WBE’s als haar taak om de overgang van theorie en praktijk voor beginnende jagers goed overbrugbaar te maken. Dit project stimuleert ervaren jagers om als mentor hun kennis en kunde van jagen en jachttradities over te dragen op de volgende generaties jagers.

Downloads mentorschap

Het mentorschapsproject

Hagel- en kogelschieten

Het jachtgeweer is een van de belangrijkste attributen van de jager. Het is dan ook belangrijk om het juiste geweer te kopen voor het juiste type jacht. Ook moet de schietvaardigheid op peil zijn en blijven. Onderstaande artikelen en filmpjes kunnen je daar goed bij op weg helpen.

Tips voor het jachtexamen: hagelschieten

Deel 1: Basistechnieken en afgaande duif

Deel 2: Inkomende duif

Deel 3: Rabbit

Deel 4: Twee dwarse duiven

Deel 5: Tips voor het examen

Instructiefilmpjes hagel- en kogelschieten

Techniek van het hagelschieten

Test hagelgeweren

Tips voor een passende kolf

En nu op jacht…

Met het jachtdiploma op zak kan de kersverse jager de eerste stappen zetten op weg naar de jachtpraktijk. Hoe je dat kunt aanpakken als je (nog) niet beschikt over een netwerk in de jachtwereld lees je in de volgende artikelen.

Beginnende jagers

Voor het eerst op jacht