Jagen tijdens corona

Checklist Nederland 19-11-2020

Wat mag je als jager wel en niet met de regels rond corona? Om haar leden te helpen, maakte de Jagersvereniging checklists. Wij verzoeken u om deze checklists ook te delen met mensen die geen toegang hebben tot het internet. Let op: Wanneer de richtlijnen veranderen, passen wij de checklist aan. Let daarom op de datum die er op staat!

De Jagersvereniging adviseert haar leden om met een groep van maximaal vier personen of één huishouden te gaan jagen. Wij blijven bij dat advies. We krijgen van onze leden het bericht dat sommige veiligheidsregio’s aangeven dat een jachtpartij ook uit meerdere groepen van vier personen zou mogen bestaan. Toch adviseren we u daar niet voor te kiezen. Het maximaal oprekken van de COVID-19 gedragsregels schaadt het maatschappelijke draagvlak voor de jacht, waardoor u op de langere termijn uw eigen belangen schaadt. Wij blijven u daarom adviseren om met één groep van maximaal vier personen of één huishouden te gaan jagen.

Checklist Duitsland

Nederland heeft op 3 november het reisadvies voor Duitsland bijgesteld naar kleurcode oranje. Dat betekent: alleen noodzakelijke reizen naar Duitsland. Reizigers vanuit Duitsland moeten in Nederland 10 dagen in quarantaine.

De afgelopen tijd hebben meerdere leden zich gemeld bij de Jagersvereniging met vragen over de mogelijkheden met jagen in Duitsland in de coronatijd. De Jagersvereniging heeft daarom een checklist gemaakt over jagen in Duitsland. Let wel: in de deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen zijn grensbewoners en andere bezoekers uit Nederland toegestaan – onder bepaalde voorwaarden – een kort bezoek te brengen om bijvoorbeeld te tanken of boodschappen te doen.