Jagen tijdens corona

Covid-19 update 23/10/2020

De Jagersvereniging adviseert haar leden om met een groep van maximaal vier personen of één huishouden te gaan jagen. Wij blijven bij dat advies.

We krijgen van onze leden het bericht dat sommige veiligheidsregio’s aangeven dat een jachtpartij ook uit meerdere groepen van vier personen zou mogen bestaan, mits deze groepen duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn en ze niet met elkaar mengen. Desondanks adviseren we u daar niet voor te kiezen, om de volgende redenen:

• Ook wanneer u uw jachtpartij opdeelt in groepjes van vier zijn deze gezamenlijk bezig met één activiteit: de jachtdag. Het opdelen van een jachtdag kan opgevat worden als het omzeilen of tenminste maximaal oprekken van de COVID-19 gedragsregels.
  • Het maximaal oprekken van de COVID-19 gedragsregels staat haaks op de huidige ontwikkelingen, waarin we de besmetting zien uitbreiden en de aantallen ziekenhuisopnames en intensive care patiënten zien oplopen.
  • Het maximaal oprekken van de COVID-19 gedragsregels staat haaks op het overheidsbeleid om de contacten tussen personen en het aantal reisbewegingen van personen tot een minimum te beperken.

Voor de Nederlandse jager is maatschappelijke acceptatie een absolute noodzaak. Voor het herwinnen van meer eigen verantwoordelijkheid voor de jagers is breed maatschappelijk draagvlak noodzakelijk. Het maximaal oprekken van de COVID-19 gedragsregels schaadt dat maatschappelijke draagvlak, waardoor u op de langere termijn uw eigen belangen schaadt. Wij blijven u daarom adviseren om met één groep van maximaal vier personen of één huishouden te gaan jagen.

Checklist Nederland

Wat mag je als jager wel en niet met de regels rond corona? Om haar leden te helpen, maakte de Jagersvereniging checklists. Wij verzoeken u om deze checklists ook te delen met mensen die geen toegang hebben tot het internet. Let op: Wanneer de richtlijnen veranderen, passen wij de checklist aan. Let daarom op de datum die er op staat!

Op 15 oktober opent traditioneel het jachtseizoen. Voor jagers kan dit doorgaan mits zij zich aan de gestelde regels houden. Bekijk hiervoor zorgvuldig het overzicht hieronder en houd alstublieft de komende tijd ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Zodra er wijzigingen plaatsvinden zullen wij u op de hoogte brengen.

Checklist Duitsland

De afgelopen tijd hebben meerdere leden zich gemeld bij de Jagersvereniging met vragen de mogelijkheden met jagen in Duitsland in de coronatijd. De Jagersvereniging heeft daarom een checklist gemaakt over jagen in Duitsland. Let wel: in de deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen zijn grensbewoners en andere bezoekers uit Nederland toegestaan – onder bepaalde voorwaarden – een kort bezoek te brengen om bijvoorbeeld te tanken of boodschappen te doen.