Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Jagen steeds populairder, ook onder vrouwen – Pauw NPO 1 26 oktober

Pauline de Bok is jager. In het boek Buit neemt ze je mee op haar ontdekkingsreis door haar jachtveld en in haar persoonlijke ontwikkeling als jager. Ook zijn Ellen Mookhoek en Janneke Eigeman te gast, allebei ook jagers. Jagen spreekt een breed publiek aan, steeds meer vrouwen verschijnen op de jachtopleiding en het aantal jongeren is jonger dan 36 jaar.

Op 15 oktober opende het ‘kleinwildseizoen’. In dit jachtseizoen zijn wilde eend, houtduif, fazant, haas en konijn bejaagbaar. Twee weken na de start van het kleinwildseizoen begint de jachtopleiding voor het komende jaar weer. Stichting Jachtopleidingen Nederland (SJN) laat weten dat de beschikbare cursusplaatsen in de Randstad reeds volledig zijn volgeboekt.

Vanaf einde zomer tot het einde van het jaar zijn de populaties van de kleinere wildsoorten – haas, konijn, wilde eend, fazant en houtduif – op hun sterkst. Dit is dan ook de periode waarin een jager tijdens het jachtseizoen een aantal dieren kan schieten om op te eten: de benuttingsjacht. Dit kan alleen als er voldoende wild in het jachtgebied leeft. De jager is bij wet verplicht om te zorgen voor een wildstand waar hij verantwoord uit kan oogsten, zonder dat er schade aan de landbouw ontstaat door een grote hoeveelheid wild. Jagers eten al het eetbare wild op of verkopen het aan poeliers, restaurants of mensen in hun omgeving.

Bekijk de volledige aflevering van Pauw op NPO 1 van 26 oktober terug

Pauw.vara.nl