Jachthond – Column Laurens Hoedemaker, De Jager juli 2018

Jagers in Nederland moeten kunnen beschikken over een goede jachthond. Een goede hond stelt ons in staat om in ons waterrijke, diverse landschap het wild op te sporen en binnen te krijgen. Dat de Jagersvereniging daar groot belang aan hecht blijkt wel uit het feit dat onder haar naam 43 trainingsgroepen in het hele land actief zijn met jachthondenopleidingen, -proeven en -diploma’s. Iedere provincie zette zo’n jachthondenopleiding op en gaf daar vervolgens met veel verve vervulling aan.

In de afgelopen decennia bleken deze opleidingen zo’n succes dat niet alleen jagers geïnteresseerd waren. Steeds meer mensen in het bezit van een jachthond, maar zonder jachtachtergrond meldden zich aan. Met de groei van het aantal deelnemers kwamen ook commerciële trainingsscholen voor jachthonden om de hoek kijken. Omdat onze verenigingsopleiding hiermee concurreert, zouden onze trainingsgroepen ook belasting moeten gaan betalen. Dit was aanleiding voor een brede inventarisatie van de jachthondenopleiding in de Jagersvereniging.

Op basis van die inventarisatie besloot de vereniging dat het tijd is voor een nieuwe structuur voor onze jachthondenopleidingsgroepen. Daarbij zijn we niet over één nacht ijs gegaan. We hebben in samenspraak met de Ledenraad en in samenwerking met de jachthondencommissarissen van elke provincie gewerkt aan een nieuwe vorm voor de jachthondendiscipline. Een vorm waarbij de jachthondendiscipline aangehaakt blijft bij de Jagersvereniging, recht doet aan de verschillende accenten in de provincies én garandeert dat een hond met een jachthondendiploma voldoet aan de wensen van een jager in de jachtpraktijk.

Ik meen oprecht dat we daar in geslaagd zijn. De nieuwe structuur gaat het komende half jaar z’n beslag krijgen. Hoe dit precies in zijn werk gaat en wat dit voor de provinciale afdelingen en de trainingsgroepen betekent lees u elders in dit nummer van De Jager.

Laurens Hoedemaker

Directeur Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging