Foto: Erik van Til

Ja, katten richten echt slachtingen aan – NRC Handelsblad

Nieuw onderzoek bevestigt de harde waarheid van de kat als roofdier. Een kattenaanval op kleine dieren is vrijwel altijd fataal.

Voor klein wild vormt de kat een van de grootste gevaren. Dat concluderen Amerikaanse dierenartsen op basis van gewonde dieren die zij behandelden. Hun artikel staat deze maand het Journal of Wildlife Management. Zelfs met medische zorg sterven de meeste vogels en zoogdieren nadat ze zijn toegetakeld door een kat.

Het onderzoek valt midden in de discussie over de sterfte die loslopende katten onder wilde vogels en zoogdieren veroorzaken. Het onlangs verschenen boek Cat Wars verhevigde die discussie. Daarin hekelt de ecoloog Peter Marra de door katten aangerichte slachting. Veel katteneigenaren hebben juist de indruk dat het wel meevalt, vaak omdat hun eigen kat weinig dieren naar huis brengt.

Kat struint in het Nederlandse landschap

Veel katteneigenaren hebben juist de indruk dat het wel meevalt, vaak omdat hun eigen kat weinig dieren naar huis brengt. Ecologen werpen tegen dat de dode dieren die mensen zien, maar een fractie vormen van de slachtoffers die miljoenen katten maken.

Volgens een rekenmodel doden katten in de VS jaarlijks tussen de 1,4 en 3,7 miljard vogels. 30 procent is het slachtoffer van loslopende huiskatten, de rest valt in de klauwen van verwilderde katten. De dierenartsen willen met hun artikel inzicht geven in de omstandigheden waarin dieren door katten worden aangevallen.

De cijfers komen van het Wildlife Center in Virginia. De VS hebben een traditie van Wildlife Centers waar dierenartsen en vrijwilligers zieke, verwonde of verweesde dieren oplappen en terugzetten in de natuur.

De onderzoekers hebben 20.921 levende vogels en zoogdieren geanalyseerd die tussen 2000 en 2010 bij het Wildlife Center werden binnengebracht. 14,8 procent van de zoogdieren en 13,8 procent van de vogels waren het slachtoffer van een kat. Respectievelijk 70,8 en 80,8 procent van de dieren overleed aan hun verwondingen, of moest worden afgemaakt.

Lees het hele artikel in het NRC Handelsblad

www.nrc.nl