Foto: Michael Migos

Internationale CITES-conferentie bevestigt de belangrijke bijdrage van duurzame trofeejacht aan natuurbescherming – FACE

Onlangs kwamen 183 landen bij elkaar voor een grote conferentie over de handel in flora en fauna, CITES (Convention  on  International Trade  in  Endangered  Species  of  Wild  Fauna  and  Flora). Een belangrijke resolutie over de handel in jachttrofeeën werd door de landen unaniem aangenomen. Met deze resolutie geven de landen aan dat duurzame trofeejacht structureel bijdraagt aan soortbescherming, habitatbescherming en aan de economische kansen voor de lokale bevolking.

De koepelorganisatie van Europese jagersverenigingen FACE (European Federation of Associations for Hunting and Conservation) verwelkomt de resolutie over duurzame trofeejacht. Zij geeft aan dat het erg belangrijk is dat de opbrengsten van trofeejacht ten goede komen aan de lokale bevolking. Zij benoemt het wetenschappelijk onderzoek dat de relatie tussen trofeejacht en soortbescherming bevestigt. Als voorbeeld noemt zij de bescherming van de zwarte neushoorn, een soort die het zich herstelt dankzij de opbrengsten uit trofeejacht.

Verder lezen op de website van FACE

FACE.eu