Foto: Lonneke Wiggers

Informatie over verlengen van jachtakte

In de maanden januari t/m maart breekt de periode aan waarin u de jachtakte weer kunt verlengen. Na 1 april verliest de jachtakte zijn geldigheid. De Jagersvereniging zet de punten waar u aan moet denken voor u op een rij.

Ondanks de wens om tot een uniforme wijze te komen voor het verlengen van de jachtakte zijn er bij de verschillende politieregio’s andere werkwijzen en afwijkende documenten die gevraagd worden. Het is daarom belangrijk dat alle documentatie meeneemt die vermeld staat in de uitnodiging van de politie.

De volgende documentatie is essentieel bij het verlengen van de jachtakte:

• Gelegenheid tot jagen. U dient een formulier voor een in- of buitengezelschapsverklaring mee te nemen. Bent u jachthouder? Neem dan uw jachthuurovereenkomst mee of het eigendomsbewijs.
  • Een volledig ingevuld inlichtingenformulier WM32. Let op: dit is een gewijzigd formulier t.o.v. voorgaande jaren waarin nu 3 referenten worden gevraagd.
  • Het verzekeringsbewijs. Let op dat u de kopie van het verzekeringsbewijs afgeeft aan de politie en het origineel zelf behoudt en toevoegt aan uw jachtakte die u altijd bij u dient te hebben tijdens het jagen. Het origineel en de kopie van het verzekeringsbewijs die u van de Aon heeft gekregen, staan op één blad.
  • Eventueel, uw Europese vuurwapenpas als u deze heeft en ook verlengd dient te worden. Let er goed op dat de wapennummers goed zijn overgenomen.
  • De mogelijkheid om de jachtakte te betalen. Dit gebeurt meestal via pinbetaling.
  • 2 pasfoto’s als uw jachtakte “vol” is en een nieuwe nodig heeft.
  • Bewijs van lidmaatschap van de Wildbeheereenheid als u jachthouder bent. Dit kan op verschillende manieren zoals een betalingsbewijs van het lidmaatschap of een verklaring van de WBE. Daarnaast zijn er politieregio’s die een specifieke verklaring vragen.

Alle documenten vindt u hier.

Bij sommige politieregio’s wordt u gevraagd om online een afspraak te maken. Hier kunt u ook andere formulieren vinden zoals de toestemming voor medegebruik van een vuurwapen.

Mocht u vragen hebben over de verlenging van de jachtakte dan kunt u contact opnemen met de juridische afdeling van de Jagersvereniging, via het algemene telefoonnummer 033-461 98 41 of mailen naar juridische.zaken@jagersvereniging.nl