In opleiding

Eind 2015 startte de lichting nieuwe jagers met de opleiding Jacht & Faunabeheer. Voor ons als Jagersvereniging een mooi moment. Zeker als je hoort dat de beschikbare cursusplaatsen van de opleiding wederom zijn volgeboekt. Dat betekent dat jagen veel mensen aanspreekt.

Met de aanpassing van de nieuwe Jachtwet werd op 1 januari 1978 het jachtexamen verplicht gesteld. Een verplichting waar de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging sterk op had aangedrongen. Vanaf dat moment moest iedere jager, of hij nu vrijwillig of in dienst van een terreinbeherende organisatie jaagt, in het bezit zijn van een jachtexamen. Een logische stap in de verdere professionalisering van de jager.

Het was 1975. Ik was 27. Opleidingsinstituut PBNA verzorgde in samenwerking met onze vereniging al wel een jachtopleiding, die jagers vrijwillig konden volgen. Natuurlijk schreef ik me daar voor in, samen met mijn jagende familieleden. Wij hoopten daarmee enerzijds collega-jagers tot inspiratie te zijn. Anderzijds bood het de mogelijkheid om kennis op te doen. Recent heb ik het cursusboek er nog eens bij gepakt en ook kunt u mij regelmatig aantreffen op de schietbaan. Dat zou ook mijn oproep zijn aan alle jagers voor wie het enige tijd geleden is dat zij de opleiding gedaan hebben: houd je vaardigheden op peil!

Iedere jachtcursist krijgt een jaar gratis lidmaatschap van de Jagers- vereniging, inclusief de vele voordelen van het lidmaatschap. Denk aan 17 x per jaar magazine De Jager, hulp bij vragen, toegang tot onze Facebookgroep, etc. Als je slaagt, krijg je ook nog eens één jaar gratis een WA-verzekering van de Jagersvereniging. Dit doen we natuurlijk niet zomaar. Wij laten nieuwe jagers graag zien dat de vereniging een belangrijke bijdrage levert aan de wijze waarop er in Nederland gejaagd kan worden. Als jagers in Nederland zich verbinden aan de vereniging krijgt de vereniging nog meer slagkracht en wordt onze stem nog sterker.

Ter voorbereiding op het praktijkexamen staat er in de komende drie Jagers steeds één examenonderdeel centraal. Op YouTube wordt dit nog eens verder uitgediept met filmpjes. Alles om goed voorbereid en met zelfvertrouwen het examen tegemoet te treden. De Jagersvereniging wenst alle nieuwe jagers veel succes en plezier met de opleiding en het examen.

Daan van Doorn

Voorzittter Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging