temp.
17°

In Memoriam – Hendrik Jan van Beuningen

In Memoriam

Op woensdagmorgen 9 september overleed onze oud-voorzitter Hendrik Jan van Beuningen op 95 jarige leeftijd.

Hij was van 1974 tot 1980 voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging. Zijn aimabele persoonlijkheid, charisma en bestuurlijke ervaring werden zowel in jagerskringen als bij onze gesprekspartners bij de overheid, landbouw en natuurbescherming zeer gewaardeerd.

Hendrik Jan was natuurbeschermer in hart en nieren. Zijn geliefde landgoederen Rhodestein en Hinderstein beheerde hij voorbeeldig. Hij was ook bestuurslid van de Vogelbescherming en lid van de ledenraad van Natuurmonumenten. Samen met gelijkgestemden richtte hij in 1980 de Stichting Beheer Natuur en Leefmilieu (SBNL) op, waarvan hij ook de eerste voorzitter werd.

In Memoriam - Hendrik Jan van BeuningenDe zes jaar van zijn voorzitterschap waren jaren van grote veranderingen zoals de verplichte jachtopleiding en het zwartwildbrevet, de jachtwetswijziging van 1978, de opkomst van fundamentalistische anti- jacht bewegingen, structuurverandering in de Jagersvereniging en de oprichting van FACE ( de federatie van Europese jagersverenigingen).

Naast zijn verdiensten voor de Jagersvereniging en SBNL heeft hij zich bestuurlijk ingezet voor de vereniging het Reewild en tal van andere maatschappelijke en culturele organisaties. Bij zijn afscheid als voorzitter van de Jagersvereniging werd hij benoemd tot officier in de orde van Oranje Nassau.

Bestuur en medewerkers van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging wensen zijn familie en vrienden veel sterkte met dit verlies. Wij zullen hem missen.