temp.
24°

‘Ik eet alleen wild dat ik zelf schiet’ – Algemeen Dagblad

Lang weigerde Debby Smit (31) vlees te eten, uit protest tegen de bio-industrie. Nu ze jaagt, eet ze wat ze schiet. Logisch. Want wild heeft een goed leven gehad.

Daar komt ze aansjezen. In een antieke Range Rover over haar jachtgebied bij het Zeeuwse ’s Heerenhoek. Stoere jagersoutfit in camouflageprint, blonde paardenstaart, felrood gelakte nagels. Debby Smit is geen doorsnee werkende moeder van twee. Zie bijvoorbeeld de kiekjes op haar smartphone. Hangt daar serieus een gevild ree te drogen aan het klimrek in haar achtertuin?

‘Ieks! Kak!’ Vriendjes en vriendinnetjes die komen spelen in Debby Smits huis in Sint Willibrord schrikken zich soms dood. ,,Ons mam schiet alleen waar te veel van is,” halen Benthe (10) en Dani (8) dan de schouders op. Ze heeft ook zo’n leuk fotootje van Dani, met twee dooie kraaien in zijn hand.

En dan te bedenken dat Debby, eigenaar van een gastouderbureau, ongeveer zestien jaar lang overtuigd vegetarisch at. Tot een jaar geleden, toen ze haar jachtakte haalde. Het wild waarop ze in het jachtseizoen mag schieten (vanaf donderdag is dat haas, fazant en houtduif), eet ze met liefde op.

Valt dat te rijmen? ,,Ja, het is eigenlijk logisch als vegetariërs jagen,” vindt ze zelf.

Lees verder in het Algemeen Dagblad

Algemeen Dagblad

Lees verder op Blendle (13 oktober)