temp.
Foto: Janneke Eigeman

Hoog niveau tijdens wedstrijd ‘PUUR koken met wild’ 2018

Op maandag 17 september vond de vierde editie van de kookwedstrijd ‘PUUR koken met wild’ plaats. Tijdens deze wedstrijd strijden vijf teams, elk bestaand uit één junior jager en twee koks in opleiding, om de eerste plaats. Die ging dit jaar naar het team van jager Mathijs Joosten en koks in opleiding Amber Beekmans en Mart Oude Luttikhuis. De wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd door restaurantvereniging Euro-Toques, de Cas Spijkers Academie en de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging met de bedoeling om het werken met Nederlands wild te promoten. De jury merkte op dat er tijdens deze vierde editie op hoog niveau gekookt werd.

Tijdens Gastvrij Rotterdam, de horecavakbeurs in Ahoy Rotterdam, kookten maandag 17 september vijf teams met wild van Nederlandse bodem. Zij namen deel aan de kookwedstrijd ‘PUUR koken met wild’. Wild stond centraal in de amuse, het voorgerecht en hoofdgerecht. Pas bij de start van de wedstrijd werd bekend gemaakt welke wildsoorten tot hun beschikking stonden: dit jaar was dat gans en konijn. Een extra uitdaging dus voor de vijf teams, die daarvoor slechts enkele uren hadden.

Deskundige jury
De jury bestond dit jaar uit Dennis Kuipers, chef-kok bij sterrenrestaurant Vinkeles in Amsterdam, culinair schrijver Astrid Schreuders en directeur van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging Laurens Hoedemaker. De jury merkte tijdens de prijsuitreiking op dat het niveau van de vijf teams dicht bij elkaar lag. Uiteindelijk won het team dat bestond uit koks in opleiding Ambert Beekmans en Mart Oude Luttikhuis en jager Mathijs Joosten de felbegeerde eerste prijs. Team 1 en 5 wonnen een gedeelde derde plaats en team 2 werd tweede.

Deskundige jager
De eerste plaats werd hen toegekend door het sublieme voorgerecht dat bestond uit een combinatie van vijg, appel en gans dat met kop en schouders boven de andere voorgerechten uitstak. Tevens werden de vaardigheden van jager Mathijs Joosten geroemd: hij werkte op een deskundige en zorgvuldige manier met het wild en ook daarmee scoorde het team punten.

Enthousiasme
Het enthousiasme straalde net als de voorgaande jaren ook dit jaar weer van de teams af. In korte tijd werd een enorme prestatie geleverd waarbij de teamleden nauw met elkaar moesten samenwerken. Met grote focus, samenwerking en precisie kwamen dan ook vijftien mooie, soms verrassende gerechten op tafel. Alle deelnemende jagers waren enthousiast en diep onder de indruk van hun teamgenoten: ‘Superleuk en bizar wat zij kunnen maken’, ‘Toffe dag en veel geleerd’ en ‘Bedankt dat ik hier aan mee mocht doen.’ Inmiddels zijn de eerste afspraken gemaakt tussen de jagers en koks om samen een keer op jacht te gaan. Wie weet waar dit nog toe gaat leiden?

Teams

• Sophie en Stijn met jager Loek Houba, team 1
  • Tim en Tom met jager Joost Wiskerke, team 2
  • Kevin en Laurens met jager Martijn Tiemens, team 3
  • Mart en Amber met jager Mathijs Joosten, team 4
  • Thijs en Peer met jager Jeffrey van Loo, team 5

De Jagersvereniging bedankt de deelnemers, de jury, de sponsors en de organisatie voor de mooie, vierde editie van PUUR koken met wild.

Foto’s van (c) Anoeska van Slegtenhorst en Janneke Eigeman