Hoe de patrijs terugkeerde in de Achterhoek – Reformatorisch Dagblad

Drie broedparen. Meer was er niet over van de patrijzenpopulatie in het boerenland tussen Aalten en Lichtenvoorde. Tot jagers, vogelaars, boeren en burgers de handen ineensloegen. De patrijs is weer terug.

Ter Bogt (vogelaar) en Simmelink (jager) besloten alles op alles te zetten om de patrijs weer in het zadel te helpen. ‘Dat betekent dat er zo veel mogelijk akkerranden, overhoekjes en bermen ingezaaid moesten worden met zaadmengsels. En er moest natuurlijk geteld worden, om te weten hoe het verloop van de populatie patrijzen is.’

Toen bleek hoe belangrijk de samenwerking is tussen vogelaars, jagers, boeren en burgers, benadrukt Simmelink, terwijl hij onder het toeziend oog van een opgezette ransuil een houtblok op het vuur werpt. ‘Als jager ken ik het veld door en door. Dat geldt ook voor mijn collega-jagers. Maar wij kennen ook de grondeigenaren, in de meeste gevallen boeren. Zonder hun medewerking had dit project geen kans van slagen. Dus zijn we hen gaan benaderen.’

In De Jager 16/17 in 2015 verscheen een uitgebreid artikel over dit project.

Lees het hele artikel op RD.nl

Hoe de patrijs terugkeerde in de Achterhoek