Hertenbiefstuk in de zomer, gewoon doen! – BNR Nieuwsradio

Je hoeft niet tot de winter te wachten om een ganzenborst of een hertenbiefstuk te eten. In Nederland wordt namelijk het hele jaar gejaagd op wild, en daarom kan wild ook het hele jaar op het menu.

Dat is althans de boodschap van het project Wild op de kaart van de Jagersvereniging Nederland. Volgens Reinier Enzerink van de Jagersvereniging is het traditie om wild alleen in de winter te eten, terwijl dit het hele jaar door gegeten kan worden.´Vroeger werd er alleen in de herfst en in de winter gejaagd en op wild geschoten. In de Nederlandse natuur is echter veel veranderd. Het aantal reeën is bijvoorbeeld vertwintigvoudigd en ook het aantal ganzen is enorm toegenomen.´

Luister BNRDoor die enorme toename aan wild, wordt er niet meer alleen in de winter op dieren gejaagd.´We schieten ze tegenwoordig ook in de zomer. Het is een beetje zonde om die dieren dan een half jaar in de vriezer te leggen voordat we ze gaan eten´, legt Enzerink uit.

Meer wild, minder jagers
De toename van wilde dieren in Nederland legt gelijk een ander probleem bloot: Nederland heeft te weinig jagers. ‘De jagerswereld is redelijk vergrijsd, ondanks dat de jagersopleiding ieder jaar weer is volgeboekt. Dat is iets waar we ons zorgen over maken. In Limburg is er nu zelfs een tekort aan jagers om het faunabeheerplan nog te kunnen uitvoeren’, vertelt Enzerink.

Ook is er niet meer sprake van één jachtseizoen, maar kent Nederland tegenwoordig meerdere jachtseizoenen. ‘Die seizoenen overlappen elkaar. In de zomer jagen we vooral op reebokken en in de winter jagen we ook op allemaal verschillende soorten. Er zijn veel soorten bijgekomen’, besluit Enzerink.

Terugluisteren op BNR Nieuwsradio

BNR.nl