temp.
Foto: Douwe Anne Verbrugge

Gratis artikel: Schiphol-jagers draaien overuren – De jager #12

‘Een Boeing 737 van de KLM’, fluistert Bart Vink terwijl de andere jagers slechts een glimmende stip aan de horizon zien. Drie minuten later buldert het gevaarte op 200 meter hoogte over de Verenigde Binnenpolder bij het Noord-Hollandse Spaarnwoude. ‘Bart is vogelwachter op Schiphol geweest’, legt jager Dirk Woudsma uit. ‘Vliegtuigen herkent hij even goed als vogels.’

Tekst: Douwe Anne Verbrugge

Het schieten van ganzen is een intensieve bezigheid rond Schiphol. In een straal van 10 kilometer rond de landingsbanen mogen de grauwe en de Canadese gans het hele jaar door bejaagd worden. De kol- en brandganzen alleen in de winter niet. De WBE Spaarnwoude is één van vijf ‘Schiphol-WBE’s’. ‘Twee keer per jaar komen we samen in het “ganzenoverleg”’, vertelt André van Warmerdam die voorzitter is van WBE Spaarnwoude. ‘Jagers, boeren en medewerkers van Schiphol bespreken dan hoe het er voor staat. Zo is een paar jaar geleden aan de akkerbouwers gevraagd of zij – tegen een vergoeding – direct na de oogst de maisstoppels onder de grond willen werken. Anders komen daar weer honderden ganzen op af. Het heeft thuis ook geen zin om slechts één kamer muggenvrij te maken. Zo moet je er naar kijken. Samenwerken is essentieel.’

Lees het hele artikel:

Noot van de redactie: dit artikel verscheen in nummer 12 van De Jager, die op 9 september bij onze leden werd bezorgd.

Schiphol-jagers draaien overuren

Lees het hele artikel