Gelre Update 2

Beste leden van de Jagersvereniging in Gelderland,

De tweede editie van het Gelre Update 2019 zit boordevol relevante informatie over jacht gerelateerde zaken in Gelderland. O.a. de volgende onderwerpen komen uitgebreid aan bod:

• Voorzitter Wim Broens kondigt het neerleggen van zijn voorzitterschap en de vertegenwoordiging in de Lederaad aan en roept de leden op om ook bestuurlijke uitdagingen aan te gaan;
  • In het kwetsbare weidevogelgebied polder Arkemheen, ietsje ten oosten van Bunschoten-Spakenburg, zijn recent tal van maatregelen getroffen om de predatie van weidevogels tegen te gaan;
  • De promotiewagen van de provincie Gelderland heeft een ‘facelift’ ondergaan en is voor de Gelderse WBE’s beschikbaar voor promotionele doeleinden;
  • Traditioneel vonden in het voorjaar weer de regionale geweienshows plaats in Gelderland. Opvallend was de grote belangstelling voor afschotresultaten in Rivierenland, Achterhoek en op de Veluwe, zowel bij jagers als bij het ‘algemene publiek’;
  •  De Jagersvereniging Gelderland heeft in een brief aan formateur Jan Markink de collegevormende partijen dringend gevraagd om samen te werken aan een veilig en leefbaar landschap;
  • De Landelijke Opschoondag: ook in Gelderland brachten diverse WBE’s talloze vrijwilligers van alle leeftijden op de been om rotzooi op te ruimen. De WBE’s Aalten, Brummen en Neder-Betuwe en Groot Buren laten weten hoe het hun verging;
  • Resultaten CLM onderzoek: In het landschap liggen veel meer kansen voor biotoopbeheer dan er worden benut. Samenwerking, herkennen van kansen en bereidheid om met alle organisaties en particulieren de handen uit de mouwen te steken blijkt de beste aanpak;
  • Op zoek naar de beste manier om aanrijdingen met reewild te voorkomen, is op vier locaties in de provincies Gelderland (Achterhoek) en Utrecht begonnen met vier jaar durende praktijkproeven naar de effecten van maatwerkbeheer (afschot) en naar de effecten van het plaatsen ‘een virtueel hekwerk’ (wildspiegels);

Met vriendelijke groet,
Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging