Foto: Vincent Nederpel

Erdogans

Het wil maar niet lukken met de integratie en er komen er alleen maar meer. Het is crisis in ganzenland, dat is niets nieuws. Je zou zelfs kunnen spreken van een parallelle samenleving die zich vlak onder onze ogen ontvouwt. Wel ons gras vreten en bevuilen, maar een beetje integreren… ho maar. Als ze zin hebben vliegen ze van de winter gewoon terug naar het vaderland, maar er zijn er steeds minder die daar zin in hebben. En geef ze eens ongelijk. Het is hier luilekkerland. En wat doen wij? Wij polderlanders polderen ons een ongeluk in het ganzenoverleg en proberen ondertussen de schade binnen de perken te houden.

Toen ik vanochtend door het veld liep en die nederganzen met elkaar hoorde smiespelen wist ik het zeker: hier is een complot gaande. Ergens op de wereld zit een Erdogans en zijn lange arm reikt tot hier in het veld. Het is slechts een kwestie van tijd voordat de Erdogans zijn nederganzen het signaal geeft voor de grote opmars. Dan zullen ze massaal op de vleugels komen. Over het polderland zal een schaduw trekken en neem van mij maar aan dat geen JSF of F16 daar nog iets tegen kan beginnen.

Maar zover is het nog niet. Voorlopig houdt de Erdogans zich koest. Slechts de nederganzen weten van zijn bestaan, maar die gakken hun snavel niet voorbij. Ze kijken wel link uit. Voor je er erg in hebt voel je de lange arm rond je strot. Of je nou in het veld in Tietjerksteradeel of Turkmenistan zit. Toch weet ik zeker dat achter de schermen de Erdogans al flink bezig is om druk uit te oefenen en het zou mij niets verbazen als er duistere geldstromen, via een of ander belastingparadijsje, naar een clubje gaan voor het voeren van tientallen processen om ontheffingen van de baan te krijgen. Het idee begint zo langzamerhand een obsessie te worden. Overal zie ik samenzweringen. Laatst zaten er op het veld achter mijn huis tien Erdoganzen en een stel Nijlers. Vreemd, want die uit de kluiten gewassen eenden tolereren andersdenkenden normaal gesproken niet in hun buurt en hebben een broertje dood aan vrijheid van meningsuiting en indringers. En vanochtend bij het openslaan van de krant was het wederom raak. Daar verscheen weer de lange arm van de Erdogans. Het bericht kopte met vette letters: ‘Ganzenakkoorden onder druk door uitspraak rechter.’ De rechtbank Noord-Holland vernietigt de ontheffingen die de provincie heeft verleend om ganzen bijeen te drijven in een vangkraal en om ze een uur voor en na zonsondergang af te schieten, maar staat vergassen toe. Hoe verzin je zoiets? Dit is weer een subliem staaltje oerhollands polderen van Vrouwe Justitia. Hoe wil je de nederganzen vergassen als je ze niet kunt vangen? Het is voer voor mijn obsessie. Hier zit Erdogans achter. Dat kan niet anders. Ik geloof dat het tijd wordt voor een goede psychiater.

Noot van de redactie: deze column verscheen in nummer 8 van De Jager, die op 10 juni bij onze leden werd bezorgd.

Oswin Schneeweisz

Oswin Schneeweisz werpt een persoonlijke blijk op actuele onderwerpen uit de wereld van radio, krant, televisie en internet.