De eetbare stad – Nieuwsshow, Volkskrant en Telegraaf

Columnist van De Jager, Ellen Mookhoek, schreef het boek De eetbare stad samen met de ecologen van Amsterdam. Zowel de Nieuwsshow, Volkskrant als de Telegraaf besteedden aandacht aan het boek en de activiteiten van Mookhoek als jager en wildplukker.

Zaltbommel
Voor een uitgebreid interview in de Telegraaf maakt culinair journalist Felix Wilbrink een afspraak met Mookhoek in het hart van Zaltbommel, bij de kerk. Want ‘bij de kerk is altijd wat te vinden’. Tijdens hun wildplukwandeling laat Mookhoek hem zien en proeven wat er in de stad voor eetbaars te vinden is. En dat beperkt zich niet alleen tot planten.

‘We gaan er even bij zitten. We zijn in de bebouwde kom, dus jagen is verboden. Maar wat zie ik wat er allemaal dat ook als voedsel kan dienen? ‘Duiven zal niemand verbazen. Prima om te eten. Hoewel liever een landelijk dan een stadsexemplaar. En kraaien. Heerlijk vlees, smaakt een beetje naar varken. Konijn, natuurlijk. Maar wist je dat als je alleen konijn zou eten, je ondervoed raakt? Het is simpelweg onvolwaardig vlees. Haas is wel weer voedend. En eieren natuurlijk. De ganzen broeden nu, maar een paar weken geleden had je er duizenden kunnen rapen. Ganzen zijn een idioot groot probleem geworden; volledig uit de hand gelopen.’