temp.
Foto: Erwin de Boer

Geslaagd? Eerste jachtakte aanvragen

Deze week vallen de jachtdiploma’s in de bus bij de jachtcursisten die geslaagd zijn voor de herexamens. Met dit nieuwsbericht willen we jou alvast graag op weg helpen met de aanvraag van de eerste jachtakte.
Verder geldt: als je gebruik hebt gemaakt van de mogelijkheid van een jaar gratis lidmaatschap van de Jagersvereniging ontvang je ook een jaar lang een gratis WA-jachtverzekering. Daarover heb je reeds een aparte mail ontvangen.

Voor het aanvragen van een eerste jachtakte moet je voldoen aan vijf voorwaarden. Naast het jachtdiploma heb je nodig:

• Gelegenheid tot jagen
  • Een jachtverzekering
  • Een optie op tenminste één wapen
  • Een wapenkluis om de wapen(s) deugdelijk in te kunnen opbergen

1. Gelegenheid tot jagen
Voor het aanvragen van een Nederlandse jachtakte moet je kunnen aantonen dat je gelegenheid hebt tot jagen in Nederland. Tijdens de jachtcursus zijn alle mogelijkheden hiervoor behandeld. Hier worden de 3 meest voorkomende mogelijkheden beschreven.

Een eigen jachtveld. Voor een jachthuurovereenkomst gebruik je formulier 1.2 of 1.4. Het verschil tussen beide formulieren is de lay-out (meer of minder schrijfruimte/huurders).

Een ingezelschapsverklaring (artikel 3.20 lid 1 verklaring). Voor een ingezelschapsverklaring gebruik je formulier 4.1 of 4.4. Het verschil tussen beide formulieren is van wie men deze ingezelschapsverklaring krijgt. Een 4.1-formulier krijgt men van een jachthouder en een 4.4-formulier krijgt men van iemand met een buitengezelschapsverklaring. Omdat dit de 1e aanvraag betreft kun je bij “houder van een geldige jachtakte no” niet van toepassing vermelden.

Een buitengezelschapsverklaring (artikel 3.20 lid 4 verklaring). Voor een buitengezelschapsverklaring gebruik je formulier 4.2.

Download formulieren

2. Jachtverzekering
Voor de cursisten die dit jaar slagen voor het jachtexamen heeft de Jagersvereniging een uniek aanbod. Zij ontvangen namelijk een gratis jachtverzekering met een standaard dekking van € 1.250.000,- voor het jachtseizoen 2018-2019 en het daarbij behorende verzekeringsbewijs. Hierover ontvangen de cursisten na afloop van de praktijkexamens in mei een separate mail.

Het enige dat wij de geslaagden vragen is om de Jagersvereniging te machtigen de contributie en de verzekeringspremie vanaf het contributiejaar 2019 automatisch af te schrijven. Dit bespaart je moeite en onze vereniging kosten. Op deze manier heb je altijd ruim op tijd voor de jachtakteverlening de benodigde verzekeringspapieren in huis.

3. Een optie op tenminste één wapen
Voor het aanvragen van een jachtakte dien je tenminste op één wapen een optie tot koop te hebben, via een wapenhandel of een via een andere jager. De reden hiervoor is dat de politie geen jachtakte kan afgeven zonder een wapen(nummer). Wanneer je een optie tot koop hebt bij een wapenhandelaar krijg je van deze een document waarmee je naar de politie kunt gaan voor de jachtakte. In het geval dat je een optie hebt op een wapen via een andere jager dien je het wapennummer, merk en kaliber van dit wapen te noteren en hiermee naar de politie te gaan. Daarnaast kun je ook een wapen als medegebruik op de akte laten zetten. Hierbij mag je het wapen van een andere jager (hoofdhouder) gebruiken. Het bewuste wapen mag alleen in de kluis van de hoofdhouder worden opgeborgen en mag alleen door de medegebruiker worden opgehaald. Bij de aanvraag geef je dan aan dat het om medegebruik gaat en je zet hier dan ook het wapennummer, merk en kaliber bij.

Download formulier medegebruik

4. Een wapenkluis om de wapen(s) deugdelijk in te kunnen opbergen
Nadat je de voorgaande stappen hebt geregeld kun je de aanvraag doen voor de akte. De politie zal vaak, voordat je de akte krijgt en je de wapens kunt ophalen, bij je thuis komen kijken of je een deugdelijke kluis hebt om de wapen(s) in op te bergen. Omdat er op sommige wapenkluizen een lange levertijd zit raden wij je aan om deze tijdig te bestellen of op te halen. Tevens dient de kluis verankerd te worden in vloer en/of muur voordat de politie komt controleren of boven de 200 kg te wegen. Daarnaast dien je een kluis aan te schaffen die specifiek voor dit doel (wapens) is gemaakt of hieraan gelijkwaardig is, waarbij er een apart afsluitbaar deel is voor de munitie of een aparte kluis voor de munitie (is verplicht).

Het aanvragen van de jachtakte doe je bij de afdeling Bijzondere Wetten van politie waar je staat ingeschreven. Indien je niet weet welke dit is, kan je via het algemene politienummer 0900-8844 hiernaar informeren en vragen hoe je met hen contact kan opnemen. In sommige gevallen zullen ze het aanvraagformulier voor de jachtakte toesturen en anders kunt u deze vanaf onze website downloaden.

Het C4-inlichtingenformulier

Tenslotte zijn jagers verplicht om een inlichtingenformulier in te vullen wanneer zij hun jachtakte voor de eerste keer aanvragen (C4-formulier) of verlengen (C5-formulier). Het gaat om een eigen verklaring van de aanvrager waarmee de politie een indruk krijgt van het risico van iedere individuele aanvraag. Tevens geeft de jager namen van twee referenten op: één referent uit huiselijke kring (denk aan een familielid 1ste graad, vriend, huisgenoot, buurman of collega) en de ander uit de jachtwereld (denk aan een (bestuurs) lid van de WBE, een andere jachtaktehouder of een jachtcombinant).

Website van de Jagersvereniging
Op onze website vind je heel veel informatie over verschillende onderwerpen zoals veelgestelde vragen over jagen, dossiers over verschillende onderwerpen, de jachtpraktijk en je vindt hier het laatste verenigingsnieuws! Neem eens een kijkje.

Facebookpagina van de Jagersvereniging
Als lid van de Jagersvereniging kan je je aanmelden bij de besloten Facebookgroep van de Jagersvereniging. Hierop kan je lezen wat er zoal speelt bij andere jagers en kan je je eigen ervaringen delen. Meld je aan met je lidmaatschapsnummer en met een profiel met je eigen naam!

De Jager
Via het gratis lidmaatschap van de Jagersvereniging heb je inmiddels kennis kunnen maken met het vakblad van de Jagersvereniging, dat 12 maal per jaar bij je in de bus valt. En vier keer per jaar ontvang je ook het blad Buit. Dat is voor jou gratis en kost in de winkel € 4,99. Wij hopen dat je dat bevalt. Ideeën of suggesties voor één van beide bladen? Neem ook dan vooral contact op met de redactie!

Vragen
Voor vragen kun je je wenden tot de afdeling Juridische Zaken van de Jagersvereniging, waar Edu van Tellingen bijna alle vragen kan beantwoorden. Mailen kan via juridische.zaken@jagersvereniging.nl