Foto: Anoeska van Slegtenhorst

Duurzaam voedsel is hip

Onlangs publiceerde het Sociaal Cultureel Planbureau de resultaten van het onderzoek ‘Kiezen bij de kassa’. Dit is een onderzoek naar de manier waarop de Nederlandse consumenten hun voedsel kiezen. Hieruit blijkt dat mensen steeds bewuster kiezen, vooral als het gaat om vlees en vis.

Belangrijkste conclusies
Uit het onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau haalden wij de belangrijkste conclusies:

• Nederlanders zijn redelijk positief over het effect van het kopen van voedsel met keurmerken of het minderen van vlees in het dagelijks menu: een (ruime) meerderheid van de Nederlanders is van mening dat dit een bijdrage levert aan een duurzaam voedselsysteem. Wel heeft de Nederlandse consument moeite om wijs te worden uit de meer dan 170 keurmerken en labels.
• Een groot deel van de consumenten past de levensstijl in lichte mate aan. Denk daarbij aan flexitariërs die best minder vlees willen eten, maar dat niet geheel uit het menu schrappen. Deze groep groeit: van 70% in 2010 tot 77% in 2012. Het Voedingscentrum (2015), dat een striktere definitie van een flexitariër hanteert – komt dan op 55% (tegen 40% vijf jaar geleden).
• Een klein deel van de consumenten, 5%, zal zijn of haar levensstijl ingrijpend wijzigen. De inspanning is bij deze groep het grootst. Men vliegt minder of niet, eet geen vlees, schaft fairtrade en ekoproducten aan en reist vooral met het openbaar vervoer.

De algemene deler is dat mensen meer zijn gaan nadenken over eten en daar met vrienden en familie over praten.

Wild scoort maximaal
De Jagersvereniging herkent de ontwikkeling die uit het rapport naar voren komen. Zij zien een toenemende interesse in het verhaal van de jager en zijn kennis over lokaal wild en eten uit de natuur. Wild is immers het meest ‘scharrelige vlees’ dat er in Nederland voorhanden is. Dit werd bevestigd door onderzoek van Stichting Natuur & Milieu waaruit blijkt dat wild geschoten in Nederland maximaal scoort op het gebied van dierenwelzijn en milieu.

Recent pleitte de Jagersvereniging dan ook voor het toevoegen van een vierde ster aan het ‘Beter Leven’ keurmerk voor vlees in de supermarkt. Dit heeft als doel om wild van lokale oorsprong – het ultieme scharrelvlees – herkenbaar te maken voor de moderne, Nederlandse consument.

Breed debat Aan Tafel!
Staatssecretaris Martijn van Dam van het ministerie van Economische Zaken presenteert vanmiddag het essay Aan Tafel! Het ministerie onderkent de toenemende aandacht van de Nederlander over de bron van zijn eten en het verhaal erachter. De presentatie van dit essay vormt de aftrap voor een debat over de toekomst van ons voedsel dat Van Dam zo breed mogelijk in de samenleving wil voeren.