Foto: Robert Jan Asselbergs

Drenthe voert jacht op wild zwijn op – Nieuwe Oogst

Drenthe staat binnenkort het beheer van wilde zwijnen in de provincie toe door leden van de WBE’s. Dat meldt Nieuwe Oogst op 30 januari. In Drenthe geldt voor wild zwijn sinds jaar en dag een nulstandbeleid. Het beheer in Drenthe was tot voor kort in handen van de provincie. LTO Noord en de Faunabeheereenheid vinden dat, gezien de toenemende druk, dit beter past bij de Wildbeheereenheden (WBE).

Die WBE’s kunnen meer mensen inzetten, verspreid over de provincie, zitten ook vaker in het veld en hebben veel kennis van het jachtgebied. De BOA’s die nu in dienst zijn, komen meestal alleen in actie als ergens een zwijn is gesignaleerd.

Zowel voor de boeren als voor de verkeersveiligheid worden de zorgen steeds groter. De steeds grotere dreiging van Afrikaanse varkenspest en toename van aanrijdingen dragen bij aan het verruimen van de nulstand-opdracht.

Gedeputeerde Henk Jumelet snapt de zorgen. ‘Nu er een verhoogd risico is door de Afrikaanse varkenspest, willen we de nulstand-opdracht verruimen.’ Alle Drentse jagers krijgen dan de mogelijkheid om wilde zwijnen in hun jachtveld te schieten. Dit kan al op korte termijn.

Bert Dilling, voorzitter van de Jagersvereniging in Drenthe, zegt: ‘Wij zijn verheugd dat de Provincie Drenthe de jacht op het wilde zwijn in Drenthe gaat uitbreiden. Dat ook de leden van de Wildbeheereenheden nu in aanmerking komen om de zwijnen te kunnen schieten, is voor ons een logische keuze. Zij zijn tenslotte de ogen en oren in het veld. Wanneer zij in hun jachtveld wilde zwijnen aantreffen kunnen ze straks ook handelen. Wij hopen dat er zo snel mogelijk een duidelijke ontheffing komt die werkbaar is.’

Lees het hele bericht gratis op de website van Nieuwe Oogst

www.nieuweoogst.nl