temp.

Draagvlak – Column Laurens Hoedemaker, De Jager november 2018

Uit onderzoek blijkt dat er in Nederland breed maatschappelijk draagvlak voor de jacht is. Deze constatering breng ik telkens naar voren in gesprekken. En dat is nodig, want deze nieuwe realiteit blijkt nog lang niet over geland. Vooral mensen die al langer meelopen in de wereld van jacht en natuurbeheer kijken met verbazing naar de cijfers. En die liegen er niet om: meer dan de helft van de Nederlanders vindt het prima dat er gejaagd wordt voor duurzame benutting, daar is slechts 7% tegen.

Deze waardering zien we ook terug in de berichtgeving in de media: steeds vaker verschijnen er positieve en informatieve berichten over jacht en jagers. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat nog meer Nederlanders waarderen wat we doen. Dat maakt het niet alleen prettiger om in het veld rond te lopen maar het beïnvloedt ook de stemming in de politiek. Onlangs vroegen zes politieke partijen in hun reactie op het wetsvoorstel voor de nieuwe Aanvullingswet Natuur (waar de Wet natuurbescherming in moet opgaan) om meer ruimte voor jacht en uitbreiding van de Nationale Wildlijst.

De jagers en de Jagersvereniging worden ook steeds meer erkend als deskundige en betrokken natuurbeheerders én -beschermers. De zorgen die we hebben over de negatieve effecten van roofdieren en zwerfkatten op kwetsbare soorten worden niet langer weggezet als ‘jagers die graag vossen en katten willen schieten’, maar worden door andere maatschappelijke organisaties en overheden gedeeld. Ook zij tekenen nu bezwaar aan tegen het uitzetten van gevangen, gecastreerde zwerfkatten en steeds vaker moet een weidevogelplan ook een predatorenbeheerparagraaf bevatten.

Consumenten kiezen vaker voor wild als lokaal, super-scharrelvlees. Om hen te helpen bij die keuze hebben we onlangs het keurmerk Echt Wild gepresenteerd. Hierdoor kan de consument in een oogopslag zien wat echt wild is: niet alleen de hazenrug of reebout in het restaurant, maar ook de wildhamburger uit de supermarkt. hiermee wordt wild voor meer mensen bereikbaar waardoor het draagvlak voor de jacht nog verder zal toenemen.

Ik wens u een goede jacht en een smakelijk wildmaal!

Laurens Hoedemaker

Directeur Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging