Foto: Omroep Brabant

Dode dieren apporteren en speuren met de neus bij het jachthondenkampioenschap – Omroep Brabant

HEIJNINGEN – Wie luistert het beste en heeft een steengoede neus? In en rond het prachtige Fort Sabina in Heijningen lieten vrijdag meer dan dertig jachthonden zien wat ze in huis hebben tijdens het provinciaals kampioenschap jachthondenproef.

Niet alleen van de hond, maar ook van de baas wordt opperste concentratie verwacht. Vier proeven moeten ze doorstaan waarbij ze meerdere dode dieren moeten apporteren. Door het water, over akkers en velden en ondertussen moet de hond ook nog alert blijven als er een schot wordt gelost.

Bekijk de uitzending van TV Omroep Brabant

Steeds populairder
De sport wordt steeds populairder. Niet per se bij jagers, maar vooral bij recreanten: “Daar heeft de Koninklijke Jagersvereniging vroeg genoeg op geanticipeerd”, vertelt Jos Waltmans, toezichthouder van het hele gebeuren. “In elke provincie zijn ze een opleiding gestart. Nu zijn er zo’n zesduizend per jaar die landelijk aan zo’n tachtig à negentig wedstrijden meedoen.”

Live radio

Er zijn door Omroep Brabant naast TV-beelden voor het nieuws ook een live radioshots gemaakt van de PJP.

Als je op de link klikt dan kom je bij de uitzending van Kristian Westerveld terecht. Onder aan het zwarte vlak van het videobeeld verplaatst u de cursor naar ± 41.00 tot 45.00 min , dan kun je de uitzending terug horen.

Beluister de uitzending van Radio Omroep Brabant 41.00 – 45.00 minuut

Verder lezen, luisteren en kijken op Omroep Brabant