temp.

De Jagersvereniging te gast bij Dit is de Nacht – NPO Radio 1

Laurens Hoedemaker, directeur van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging, Arthur Scherpenzeel, eigenaar van NL Jaagt, en Martijn van Dooren, eigenaar outdoor coaching bedrijf HuntingDay zijn in de nacht van 11 september te gast geweest bij Dit is de Nacht op NPO Radio 1. Tijdens de uitzending praatten ze gedurende 1,5 uur over wie er in Nederland jaagt en waarom er gejaagd wordt.

“Wij zorgen er voor met een heleboel jagers in Nederland dat de wildstand op peil blijft en op de goeie manier op peil blijft, dat het er niet te veel worden, dat het er niet te weinig worden,” vertelt Arthur Scherpenzeel. “Dat betekent dat je af en toe een dier moet schieten, moet doden op de juiste manier om de populatie zo optimaal mogelijk te houden.”

Laurens Hoedemaker geeft aan dat het beeld van de jager in Nederland steeds positiever wordt. “De mensen die tegen jagen zijn is een klein groepje, maar wel een heel fanatiek groepje.” (…) “Het vervelende is dat je in de politiek merkt dat die schreeuwers soms nog best een grote invloed hebben op het hele politieke debat. En daar proberen we wat balans in te brengen door meer en beter te vertellen wat jagers allemaal doen.” legt Laurens Hoedemaker uit.

Tijdens de uitzending legt Martijn van Dooren uit hoe hij met zijn outdoor coaching bedrijf Hunting Outdoor jacht als instrument gebruikt bij bedrijven voor coaching, zowel individueel als in groepsverband.

Jacht & Buitenleven
Er werd ook aandacht besteed aan de Jacht & Buitenleven beurs op Landgoed Velder dat plaats vindt op 21, 22 en 23 september. Laurens Hoedemaker legt uit wat er die dag allemaal te doen is. “We gaan met z’n allen vooral kijken naar allemaal hele mooie dingen die met jagen te maken hebben. Het heeft te maken met outdoor kleding, jachthonden, jachtvogels, er is volgens mij dit jaar ook weer een kleiduivenschietbaan bij. En vooral heel veel lekker wild om te eten.”

Luister hier de hele uitzending van Dit is de Nacht

Dit is de Nacht - NPO Radio 1