Zon op
08:11
Zon onder
18:36
Nachtmodus

Consumenten besteden opnieuw meer aan biologisch voedsel – Wageningen University&Research

De consumptie van biologische producten blijft toenemen. Een groter aanbod gecertificeerde producten, veranderende consumentenvoorkeuren door meer aandacht voor duurzaam en gezond, maar ook prijsveranderingen kunnen in potentie de groei in bestedingen aan biologisch verklaren. Het merendeel van de bestedingen vindt plaats in de supermarkt, vooral door het ruime aanbod van biologische producten.

De bestedingen aan biologische voedingsmiddelen zitten in de lift. Eerdere onderzoeken naar de bestedingen aan biologische producten gaven een jaarlijkse stijging aan tot 20% in de periode 2010-2014. Tussen 2014 en 2015 is de omzet van biologische producten met 10% gestegen. In de productcategorie vlees vallen voor de periode 2014-2015 de volgende trends op:

Supermarkt: vlees en brood de grootste stijgers

De grootste absolute omzetstijging is gerealiseerd in de productgroep Vlees en vleeswaren (+ € 64 mln.), wat ook de groep is met de grootste omzet binnen duurzaam voedsel. Er is significant meer vlees met keurmerken Beter Leven (+21%) en Biologisch (+29%) verkocht.

Buitenhuishoudelijke markt: omzet vlees in de lift, zuivel en drank omlaag

De buitenhuishoudelijke (horeca, catering, zorginstellingen, onderweg en recreatie)  markt heeft een omzetgroei van 10% in duurzaam voedsel laten zien. In deze markt is communicatie van duurzaamheidsaspecten van voedsel vaker een business-to-businessaangelegenheid dan in de retail, omdat producten vlak voordat ze verkocht worden vaak ter plekke van verpakking ontdaan, bewerkt of (uit verschillende ingrediënten) gemaakt worden. Procentueel heeft Vlees en vleeswaren de grootste omzetstijging (+77%) gekend.

Speciaalzaken voor duurzame voeding: stabilisatie

In dit verkoopkanaal zijn de omzetten tussen 2014 en 2015 nagenoeg dezelfde gebleven. Bij individuele productgroepen zijn er nauwelijks grote omzetverschillen in vergelijking met het jaar ervoor. De grootste stijger is Vlees en vleeswaren (4%) en de grootste daler Brood, granen, koek en gebak (-4%).

Dit is gemeten bij een steekproef bestaande uit 70% van de supermarkten (o.b.v. marktaandeel in het supermarktkanaal), alle speciaalzaken voor duurzame voeding en de gehele buitenhuishoudelijke markt (horeca, catering). De steekproefomzetten bedroegen 990 miljoen euro in 2014 en 1.089 miljoen euro in 2014. Het marktaandeel van biologische producten neemt dan ook toe, maar blijft relatief beperkt tot net onder 3%.

Zuivel is met 21% van de bestedingen de meest verkochte productgroep binnen het biologische segment, gevolgd door Aardappelen, groente en fruit (18%) en Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overige (17%). De meeste bestedingen aan biologisch voedsel vinden plaats in supermarkten; 586 miljoen euro. De speciaalzaken voor duurzame, vooral biologische, voeding zijn met een omzet van 338 miljoen euro een ander belangrijk kanaal voor de afzet van biologische voeding. De buitenhuishoudelijke markt (horeca, catering e.d.) is goed voor een omzet van 164 miljoen euro.

Wageningen Economic Research schat dat in 2015 consumenten in totaal voor ruim 1,3 miljard euro uitgaven aan biologisch voedsel in Nederland. Dit is inclusief 30% supermarkten en andere kleinere verkoopkanalen zoals boerenmarkten en internet, oftewel de kanalen die niet meegenomen zijn in de bovenstaande steekproef.

  • Delen:


Gerelateerd nieuws