Consument vindt kwaliteit van vlees steeds belangrijker – GFK Huishoudpanel

Consumenten kiezen steeds vaker voor vlees waarbij in het productieproces aandacht is besteed aan het dierenwelzijn. Dat blijkt uit onderzoek dat het GFK Huishoudpanel uitvoerde voor vleesverwerkingsbedrijf Vion.

Van de 2.500 ondervraagde huishoudens vindt een meerderheid vlees een belangrijk voedingsmiddel, ook al is het volgens hen niet van belang om het dagelijks te eten. 60 procent vindt Nederlands vlees van uitstekende kwaliteit.

Voor consumenten wordt de kwaliteit van vlees steeds belangrijker; daarom stijgt de vraag naar biologisch vlees en vlees met een welzijnskeurmerk. Ook zijn vleeseters bereid meer te betalen voor het voedsel. Hierbij speelt volgens het onderzoek ook een rol dat de consument vindt dat boeren genoeg moeten verdienen.

Verder lezen op Nu.nl

• Wat eten we met kerst? (Stichting natuur en Milieu)

Eind 2014 presenteerde milieuorganisatie Natuur & Milieu de resultaten van een onderzoek naar het effect van 12 vleessoorten op milieu- en dierenwelzijn. Wild, geschoten door jagers in het kader van wildbeheer, scoorde op alle aspecten van milieu- en diervriendelijkheid het hoogst. Uit de resultaten kwam ook naar voren dat meer dan de helft van de aangeboden wildsoorten in de supermarkt geen echt wild blijkt te zijn, maar gekweekt wild (met supermarktketen Marqt als positieve uitzondering). Op verpakkingen staat dit onderscheid vaak niet vermeld.

Wat eten we met kerst? Stichting natuur en Milieu, december 2014

Download het onderzoek ‘wat eten we met kerst?’ van stichting natuur en milieu (2014)

Lees verder op Nu.nl

Nu.nl