Chef-koks en restaurateurs roepen Tweede Kamer op: ‘Koester de benuttingsjacht’

Vanochtend stuurde restaurantvereniging Euro-Toques een brief naar Tweede Kamerleden waarbij zij aangeven dat het wetsvoorstel voor de nieuwe Wet Natuurbescherming niet alleen hen raakt maar ook de ruim 6 miljoen gasten die zij op jaarbasis in hun restaurants ontvangen. Zij roepen de Tweede Kamerleden op de benuttingsjacht niet verder aan banden te leggen en te bureaucratiseren, maar te koesteren. Het wetsvoorstel voor de nieuwe Wet Natuurbescherming wordt maandag 15 juni a.s. behandeld door de vaste kamercommissie van Economische Zaken.

Wetsvoorstel staat haaks op grote waardering lokaal en streekgebonden
Het wetsvoorstel voor de nieuwe Wet Natuurbescherming zoals dat er nu ligt, maakt het benutten van wild uit het Nederlandse landschap de facto onmogelijk. Deze ontwikkeling waarbij het landschap verantwoord wordt benut staat haaks op de toenemende waardering voor lokaal en seizoensgebonden producten. Een filosofie die door de leden van Euro-Toques wordt onderschreven en ingevuld in hun bedrijfsvoering.

Voorzitter Ted Janssen van Euro-Toques zegt hierover: ‘Onze leden betrekken hun producten zoveel mogelijk van lokale leveranciers: boeren, groentetelers, fruittelers, lokale wijn- en bierproducenten, vissers en jagers. Zij leveren hun oogst direct aan het restaurant en doen dit al sinds jaar en dag. Voor ons en voor onze gasten is er geen verschil tussen het werken met en nuttigen van groenten, paddenstoelen, wijn, bier, vis en wild van Nederlandse bodem.’

Jonnie Boer: ‘Het kan niet zo zijn, dat wij gedwongen zijn om haas en wilde eend uit het buitenland te halen’
Reeds in september 2014 zei Jonnie Boer, chef-kok van Restaurant De Librije en lid van Euro-Toques: ‘Het kan niet zo zijn, dat wij straks gedwongen zijn om uitsluitend haas of wilde eend uit het buitenland aan onze gasten aan te bieden. Wild van Nederlandse bodem is geschoten door deskundige jagers in onze eigen woon- en werkomgeving en vormt daarmee een prachtig product dat prima past in een duurzame voedselketen.’

Download de brief van Euro-Toques aan Tweede Kamerleden