Foto: Robert-Jan Asselsbergs

BUS, afschieten wilde zwijnen – Nieuws & Co

Op donderdag 18 oktober 2018 zijn Hans van Heeswijk, varkenshouder in Brabant, André Donker, boswachter bij Natuurmonumenten en Joost Ploos van Amstel, jager en voorzitter van de Jagersvereniging Brabant te gast bij het programma Nieuws & Co van de NOS. Het onderwerp die middag is de Afrikaanse varkenspest. De aanwezigen praten over de risico’s, de wijze van besmetting en hoe dit te voorkomen.

Van links naar rechts: presentatrice De Bus, André Donker van Natuurmonumenten, Joost Ploos van Amstel van Jagersvereniging Brabant en Hans van Heeswijk, varkenshouder

Als het gaat over de Afrikaanse varkenspest is het ‘geen vijf voor twaalf, het is één voor twaalf,’ zegt Joost Ploos van Amstel, jager en bestuurder van de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging in Brabant. Hoe hoger de wilde zwijnenstand, hoe groter de kans dat het virus hier landt. En in Brabant zitten op dit moment heel veel wilde zwijnen, geeft Ploos van Amstel aan. Zaak is dus om het aantal wilde zwijnen in Nederland terug te brengen. Ook voor de varkensboer is het van belang dat er geen uitbraak komt. Hij geeft aan dat hij als houder van het Beter Leven Keurmerk dierenwelzijn hoog in het vaandel heeft.

Natuurmonumenten: ‘Het is nog maar half twaalf’
André Donker, boswachter van Natuurmonumenten, geeft aan dat het – wat Natuurmonumenten betreft – ‘nog maar half twaalf is’.  Natuurmonumenten ziet wel de serieuze dreiging en noemt de gevolgen ‘in-triest’ voor bedrijven als die van Van Heeswijk. Natuurmonumenten zet in de preventieve aanpak echter het menselijk handelen voorop. ‘Of er nu vijf [zwijnen] zitten in het bos, of drie, dat maakt voor besmetting niets uit.’

Belang voor verkeersveiligheid en recreatie
Naast gevaar voor de varkenssector, is het ook erg voor het wild zwijn zelf, de recreatie en het toerisme, stelt Ploos van Amstel. Ook het aantal aanrijdingen neemt toe. ‘Op dit moment zitten wel al op 60, 70 aanrijdingen met wilde zwijnen. Dat is al meer dan vorig jaar. Het is een wonder dat er niet meer dodelijke ongelukken zijn.’

Ploos van Amstel geeft aan dat er slechts een beperkte periode in het jaar is wanneer wilde zwijnen goed kunnen worden bejaagd. Hij noemt het besluit van de minister dan ook verstandig om ‘in perioden waarin ze minder snel op lokplaatsen komen de wilde zwijnen in beweging te krijgen.’ Tevens vertelt Ploos van Amstel aan dat hij een voorbereidend werkbezoek heeft gebracht aan Vlaanderen. Daar heeft hij zich laten informeren over de bewegingsjacht waar wilde zwijnen rustig voorbij komen.

Natuurmonumenten: samenwerking nodig om dieren ‘voor het geweer te krijgen’
In navolging daarop geeft Donker aan dat ‘Natuurmonumenten haar verantwoordelijkheid neemt zoals wij dat altijd doen in Nederland waar het wildbeheer aangaat. Wij starten ook met een pilot in Brabant (…) en dan werken wij ook zelf mee aan een beheersbare vorm van iets meer de dieren voor het geweer willen krijgen. (…) Daar vinden wij het wel de tijd voor: om samen te kijken wat de beste oplossing is.’

Luister het hele radio-fragment

De Bus, NPO radio 2