temp.
Foto: Eline de Jong

Boeren willen betere vergoeding voor schade door wild – Omroep Gelderland

ERMELO – Zwijnen, edelherten, dassen en ook zeker ganzen. Ze lopen in steeds grotere getale rond in onze provincie. En die grote hoeveelheid wild zorgt voor steeds meer schade bij agrariërs. Schade die volgens boeren niet redelijk wordt vergoedt en dat moet als het aan Land- en tuinbouworganisatie LTO Noord ligt snel veranderen.

Woensdag wordt er op verzoek van de SGP-fractie door Provinciale Staten gesproken over de beleidsregels met betrekking tot de uitbetaling van faunaschade in Gelderland.

300 euro

Grootste frustratie van boeren zijn de €300,- behandelkosten die vooraf aan iedere schademelding betaald moet worden. ‘Vergelijk het met een kras aan je auto die veroorzaakt is door je lieve buurjongetje. Als je de schade wilt verhalen bij je buurman vraagt die eerst om 300 euro voor hij zijn verzekeraar inschakelt. Zo onrechtvaardig vinden wij boeren de behandelkosten’, zegt Dirk Dekker van LTO Noord.

Eefje Meihuizen uit Leuvenum (gemeente Ermelo) betaalt ieder jaar 5 keer per jaar 300 euro behandelkosten. Samen met haar man runt ze een melkveehouderij met 70 melkkoeien en 50 hectare grond, grotendeels grasland. Maar niet alleen de koeien van Meihuizen grazen op de weilanden, ook edelherten bezoeken het hele jaar door dagelijks haar land om te eten van het gras. ‘Maar ook hebben we zo nu en dan zwijnen en dassen op bezoek. Per diersoort en per gewas, want we hebben ook maïs, moet je een nieuwe aanvraag doen’, vertelt Meihuizen.

Eigen risico

De gedupeerden hebben niet alleen te maken met de behandelkosten, ook hebben ze 5% eigen risico. Dat wordt niet vergoedt met een minimum  van 250 euro per kalenderjaar. Daarnaast wordt een bedrag van minder dan 50,- euro niet uitgekeerd. ‘De getaxeerde schade moet dus hoger zijn dan 600 euro, wil een gedupeerde grondgebruiker er iets aan overhouden’, zegt Bennie Wijnne van de SGP-Statenfractie. ‘We moeten kijken of we daar in Gelderland iets aan kunnen veranderen.’

Verlies is groot

Meihuizen kreeg vorig jaar 19-duizend euro vergoed. ‘Dat is denk ik niet de helft van de totale schade die we hebben opgelopen door wild. Want veel schade is niet te taxeren. Nu bijvoorbeeld lopen de koeien in het weiland en is niet te bepalen hoeveel gras de edelherten straks hiervan nog opeten.’ Schade die Meihuizen na oktober oploopt mag ze ook niet melden, terwijl het wild er de hele winter blijft lopen.

(…)

Verder lezen en kijken op Omroep Gelderland.nl