Foto: Robert-Jan Asselbergs

Bildtse jagers tellen reeën – Bildtse Post

De jagers van de lokale Wildbeheereenheid (WBE) Tusken Waed en Stêd gaan vrijdag en zaterdag 8 en 9 april op pad om de in hun gebied aanwezige reeën te tellen.

Het tellen is een terugkerende jaarlijkse activiteit en vind altijd rondom deze periode plaats. Het tellen geeft een goed beeld van de ontwikkeling en de conditie van de populatie. ”April is daarvoor een prima periode, omdat in deze periode de sprongen (groepen) – met de bokken en de geiten – nog redelijk bij elkaar zijn en de natuur een handje helpt doordat wat groeit en bloeit dan nog op het punt staat te beginnen,” aldus de jagersvereniging. Om het tellen te vergemakkelijken is het gebied van de WBE opgedeeld in elf sectoren.

De telling wordt door vrijwilligers, binnen de genoemde periode op drie momenten gedaan en geeft daarna een goed beeld van het geheel. De telgegevens worden in een centrale database ingevoerd, waarna door een centrale Faunabeheereenheid (FBE) – per provincie – de draagkracht van het gebied voor het aantal reeën wordt bepaald.

De jagers van WBE zijn het grootste vrijwilligersnetwerk in het  Nederlandse buitengebied. Zij onderhouden mede het landschap, tellen en monitoren de daarin levende dieren (niet alleen reeën). De WBE Tusken Waed en Stêd telt 135 leden en beschikt over een areaal van 18.000 hectare.

Lees verder op de Bildtse Post

bildtsepost.nl